خرید گوشواره صنعت خودرو هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله دارد

به گزارش فارس، به
نقل از روابط عمومی ” ایدرو”، سال 1375 در کشور 124 هزار دستگاه انواع
خودرو تولید شد که 80 هزار دستگاه از آن را پیکان تشکیل می داد و امروز 1.5
میلیون دستگاه خودرو با کیفیت متفاوت از آن دوره تولید می شود لیکن با
وجود این پیشرفتهای کمی و کیفی و نیز افزایش درصد ساخت داخل، صنعت خودرو
هنوز با آنچه که باید باشد، فاصله دارد.

غلامرضا شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران در جمع مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی حاضر در
گردهمایی هم‌اندیشی راهکارهای ارتقای صنعت قطعه‌سازی اظهار داشت: از سال 76
به این سو، سیاست های پخته و سنجیده‌ای برای بالندگی صنعت خودرو اعمال و
پیگیری شد و با کمک صنعتگران به اجرا درآمد و زحمات فراوانی کشیده شد تا
صنعت خودرو به سطح کنونی برسد.

شافعی افزود: اگرچه نقش سکان‌داری که سازمان گسترش امروز در صنعت خودرو
دارد همچون 10سال قبل نیست، ولیکن برخی معتقدند اگر ایدرو همچون گذشته بر
صنعت خودرو نظارت می‌کرد، صنعت خودرو رشد بیشتری می‌داشت.

وی ادامه داد: ایدرو اکنون بطور رسمی در سطحی که ذی‌سهم است، می‌تواند
نقش ایفا کند و این سهم در ایران‌خودرو کمتر از 20 درصد و در سایپا 37.5
درصد است که به زودی 17.5 درصد آن واگذار خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایدرو با اشاره به پیاده سازی اصل مفید و مترقی 44 قانون
اساسی اظهار داشت: در مورد خصوصی‌سازی باید دقت شود که اگر سازمان‌هایی
جایگزین ایدرو می‌شوند آیا آنها اهلیت تخصصی لازم را دارند؟ و تناسبی بین
سهامداران جدید با سهامداران قبلی به لحاظ تخصصی و سیاستگذاری وجود داشته
باشد تا پیشرفت ها ادامه یابد.

شافعی تصریح کرد: سهامداران شرکت‌های خودروساز می‌توانند به ایدرو اعتماد
کنند همانگونه که در مجمع سال گذشته، سهامداران ایران خودرو به این سازمان
اعتماد کرده و اختیارات مدیریتی خود را به ایدرو تفویض کردند؛ البته ایدرو
نیز باید از این اختیارات با تدبیر و اقتدار و در راستای مصالح سهامداران و
به دور از سیاسی کاری و اعمال نفوذ مراکز قدرت استفاده کند تا باعث پیشرفت
صنعت خودرو و کسب سود معقول برای سهامداران شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که صنعت خودرو امسال به منابع
مالی و سرمایه در گردش جدیدی نیاز دارد، افزود: سال گذشته این صنعت 1.5
میلیارد دلار ارز 1226 تومانی صرف تولید خودرو کرد که با 10 درصد آن یعنی
با پرداخت 120 تومان به ازای هر دلار می‌توانست گشایش اعتبار  انجام دهد.
لیکن اکنون باید به ازای هر دلار حدود2200 تومان و بصورت نقدی صرف گشایش
اعتبار کند! به‌عبارتی حدود 3هزار میلیارد تومان اعتبار بیش از نیاز سال
گذشته نیاز دارد. این در حالی است که صنعت بطور کلی اعم از خودرو و
غیرخودرو با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش طبیعی حقوق و دستمزدها و
نرخ تورم روبه‌رو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص راه حل های تامین نیازهای مالی
صنعت خودرو گفت: راه نخست، همکاری سیستم بانکی است و ‌بانک‌ها طبق تعریف،
منابع دیگران را برای کمک به تولید و صنعت و خدمات تجهیز می‌کنند و تخصیص
می‌دهند.

شافعی ادامه داد: راه دیگر، تقبل درصدی از نرخ سود بانکی منابع مورد
استفاده صنعت خودرو توسط دولت است که این امر رایجی هم در کشور ما بوده و
هم در سایر کشورها مرسوم است،چنانکه بعضا در کشورهای پیشرفته برای برخی
صنایع نظیر بیوتکنولوژی، نرخ سود منفی یک درصد درنظر می‌گیرند.

رئیس ایدرو با بیان این که بخش مهم دیگری از منابع باید توسط خودِ
خودروسازان تامین شود، خاطرنشان کرد: خودروسازان باید منابعی را که در
سنوات اخیر صرف فعالیت‌های غیرتولیدی کرده‌اند، رها کنند تا در خدمت تولید
قرار گیرد و در این راستا، واگذاری برخی شرکت‌ها، سهام، اموال و فعالیت‌های
غیرضروری از جمله اقدامات الزامی خودروسازان برای تامین منابع تولید است.

شافعی با اشاره به این که امر رقابت باید جدی گرفته شود، اظهار داشت:
بدون رقابت و با وجود تعرفه واردات 90درصدی روی خودروهای وارداتی، افق مورد
نظر صنعت خودرو در چشم انداز 1404 محقق نخواهد شد.

وی افزود: خودروسازان بطور طبیعی خواهان آزادشدن قیمت هستند لیکن دولت
نیز نمی‌تواند در شرایط غیررقابتی نسبت به موضوع قیمت خودرو بی‌تفاوت باشد.

رئیس ایدرو تاکید کرد: اگر در صنعت خودرو به جایی برسیم که نیاز داخلی
تامین شود، صادرات انجام گیرد و محصولات داخلی بتوانند با خودروهای خارجی
در داخل و خارج رقابت کنند، در آن صورت به راحتی می‌توان قیمت خودرو را
آزاد کرد. بنابر این، وظیفه خودروسازان و قطعه‌سازان این است که شرایط را
برای آزادسازی قیمت فراهم آورند.

شافعی در ادامه با بیان این که برخی قطعه سازان از خودروسازان به دلیل
تبعیض بین آنان گله‌مندند، اظهار داشت: ممکن است خودروسازان بنا به مصالحی
از برخی قطعه سازان حمایت کنند که این امر باید نظام‌مند بوده و شرایط این
حمایت‌ها باید اعلام عمومی شود تا احساس تبعیض بین قطعه‌سازان پیش نیاید و‌
این حمایت ها مورد سوء تعبیر قرار نگیرند.

رئیس ایدرو در پایان ابراز امیدواری کرد شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز با
همکاری یکدیگر و با قوت و قدرت، مشکلات پیش آمده بر سر راه این صنعت را
برطرف کرده و مردم، صنعتگران و مدیران، دست در دست یکدیگر، با درایت به پیش
بروند.