خرید گوشواره پوشش بیمه نوسانات نرخ ارز ابلاغ شد

سید
محمد کریمی ظهر امروز در یک نشست خبری در
خصوص سیاست های بیمه مرکزی برای ایجاد پوشش بیمه ای نوسانات نرخ ارز گفت:
برای این منظور آئین نامه ای را تدوین و اجرایی کردیم و با اینکه در دنیا
پوشش نوسانات نرخ ارز توسط بیمه ها متداول نیست و یا اگر هم باشد بیمه‌ها
در منافع آن شریک می شوند، اما با تصمیم شورای عالی بیمه آئین نامه ای را
برای این منظور تهیه و تصویب کردیم.

به گزارش مهر، رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اعلام ابلاغ این آئین نامه به بیان جزئیات
پوشش بیمه نوسانات نرخ ارز پرداخت و اظهار داشت: از طریق این پوشش جدید تا
25 درصد نوسانات مثبت و منفی نرخ ارز در بازار توسط بیمه پوشش داده می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه 3 درصد نوسان ارز به عنوان حق بیمه تصویب شد،
بیان داشت: اگر نرخ ارز افزایش یابد برای صادرکننده ضرری نخواهد داشت اما
اگر نرخ ارز در بازار منفی شود ضررهایی را ایجاد می کند.

وی با تاکید بر احتمال منفی شدن نرخ ارز و ایجاد ضرر برای واردکننده و
صادرکننده، تصریح کرد: اگر واردکننده ای کالایی را خریداری و قصد ورود به
آن کشور را دارد، اما کالای وی تضمین بیمه ای را نداشته باشد، می تواند به
صورت اختیاری از پوشش نوسانات نرخ ارز استفاده کند، با این حال تاکنون
استفاده کمی از این پوشش جدید به دلیل گران شدن نرخ دلار داشته ایم.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران خاطر نشان کرد: اگر سیاست‌های ارزی به نحوی شود
که نرخ ارز در بازار منفی شود، صادرکنندگان و واردکنندگان مورد حمایت قرار
می گیرند.

کریمی همچنین در پاسخ سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص وضعیت صدور مجوز
برای بیمه های خارجی و یا احتمال فعالیت بیمه های داخلی در خارج از کشور
گفت: هم اکنون 48 گروه متقاضی دریافت مجوز شرکت بیمه ای هستند که البته به
آنها اعلام کردیم حداقل سرمایه مورد نیاز برای درخواست مجوز باید 250
میلیارد تومان باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 938 میلیارد تومان حق بیمه زندگی در سال 89
تولید شد، این میزان را در سال 90 رقم یک‌هزار و 373 میلیارد تومان اعلام
کرد و گفت: در حق بیمه های زندگی 46.29 درصد رشد ایجاد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه براساسبرنامه پنجم توسعه شرکت
های بیمه داخلی می توانند در خارج از کشور نمایندگی داشته و یا با شرکای
خارجی کار کنند، افزود: با این حال تاکنون متقاضی خارجی برای فعالیت در
ایران نداشتیم اما شرکت های داخلی در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و
حاشیه خلیج فارس نمایندگی‌های فعالی دارند.

کریمی به این مطلب نیز اشاره کرد که به شرکت‌های بیمه توصیه می شود
فعالیت‌هایی را در خارج از کشور ترتیب دهند و ما برای افزایش رقابت،
بازاریابی و بهبود پرتفوی بیمه شرایط لازم را فراهم می کنیم.