فرود چین روی ماه، پرتاب بوئینگ استارلاینر در آخرین لحظه لغو شد


کپسول استارلاینر به شکل خرس صمغی برای پرتاب در اطلس V در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا آماده شد.

اما مقامات ماموریت گفتند که سه دقیقه و 50 ثانیه پس از پرتاب نهایی، یک کامپیوتر سیستم زمینی فرمان توقف خودکار را آغاز کرد که ترتیب پرتاب را قطع کرد.

کپسول استارلاینر بوئینگ که در اینجا بر روی موشک Atlas V نشان داده شده است، در حال حاضر روی زمین باقی خواهد ماند.

کپسول استارلاینر بوئینگ که در اینجا بر روی موشک Atlas V نشان داده شده است، در حال حاضر روی زمین باقی خواهد ماند.اعتبار: AP

پرتاب متوقف شده یک سری مسائل فنی لحظه آخری را که تیم های زمینی قبلاً روی آنها کار کرده بودند و در شمارش معکوس زودتر حل کرده بودند را پوشش داد و منجر به تأخیر نامحدود بیشتر در پرواز آزمایشی بسیار مورد انتظار و با تأخیر طولانی شد.

پنجره پرتاب بعدی موجود برای این ماموریت یکشنبه بود، اما ناسا گفت که مقامات ماموریت این فرصت را بدون تعیین تاریخ جدید دنبال نمی کنند. فرصت های بعدی راه اندازی در دسترس چهارشنبه، 5 ژوئن و پنجشنبه، 6 ژوئن است.

استیو استیچ، رئیس برنامه خدمه تجاری ناسا گفت: «امروز واقعاً به هم نزدیک شدیم. می دانم که کمی ناامیدکننده است، همه ما هیجان زده بودیم. در سفرهای فضایی دقیقاً همینطور است.»

اولین پرواز خدمه CST-200 Starliner به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با دو فضانورد سرنشین، نقطه عطف مهمی برای بوئینگ است، زیرا این شرکت می‌جنگد تا سهم بیشتری از تجارت پرسود ناسا را ​​که در حال حاضر تحت تسلط اسپیس ایکس ایلان ماسک است، به دست آورد.

توری برونو، مدیر اجرایی ULA گفت که علت اصلی “یک مشکل سخت افزاری یا یک مشکل ارتباط شبکه” بین سه رایانه است که سیستم های راه اندازی خودکار را کنترل می کنند.

اولین تلاش بوئینگ برای ارسال استارلاینر بدون سرنشین به ایستگاه فضایی در سال 2019 به دلیل مشکلات نرم افزاری و طراحی با شکست مواجه شد. تلاش دوم در سال 2022 موفقیت آمیز بود و راه را برای تلاش برای راه اندازی اولین ماموریت آزمایشی سرنشین دار هموار کرد.

شمارش معکوس تا 6 می تنها دو ساعت قبل از پرتاب به دلیل معیوب بودن شیر فشار در استیج بالایی Atlas V قطع شد و پس از آن هفته‌ها تاخیر به دلیل سایر مشکلات فنی خود استارلاینر وجود داشت که از آن زمان برطرف شده است.

در صنعت فضایی، معمول است که شمارش معکوس در آخرین لحظه لغو شود و پرتاب‌ها برای روزها یا هفته‌ها به تعویق بیفتند، حتی زمانی که اشکالات به ظاهر جزئی یا خوانش حسگر غیرمعمول تشخیص داده شود. این امر به ویژه در مورد فضاپیماهای جدیدی که برای اولین بار انسان را در آن سوار می کنند، صادق است.

بوچ ویلمور (سمت چپ) و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا.

بوچ ویلمور (سمت چپ) و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا.اعتبار: AP

بوئینگ که تولید هواپیماهای تجاری آن پس از چندین بحران با مشکل مواجه شده است، برای پروژه Starliner خود به موفقیت در فضا نیاز مبرم دارد. این برنامه چندین سال عقب‌تر از برنامه است و بیش از 1.5 میلیارد دلار (2.25 میلیارد دلار) هزینه داشته است.

در حالی که بوئینگ در حال تلاش است، اسپیس ایکس به یک سرویس تاکسی فضایی قابل اعتماد برای ناسا تبدیل شده است و تنها راه را برای رساندن خدمه ایستگاه فضایی بین المللی از خاک ایالات متحده به مدار فراهم می کند.

در حال بارگذاری است

ناسا که از نسل جدیدی از فضاپیماهای خصوصی ساخته شده حمایت می کند، استارلاینر را به عنوان وسیله نقلیه دوم مهمی می بیند که قادر است فضانوردان را به و از ایستگاه فضایی و همچنین به ماه و در نهایت به مریخ به عنوان بخشی از برنامه جاه طلبانه آرتمیس خود حمل کند.

رویترز

اطلاعات در مورد اخبار برتر در سراسر جهان را مستقیماً از خبرنگاران خارجی ما دریافت کنید. برای خبرنامه هفتگی What in the World در اینجا ثبت نام کنید..

دیدگاهتان را بنویسید