پرداخت‌های ایران و روسیه به شرکت‌های رسانه‌ای آمریکایی فاش شد



اولین متمم قانون اساسی ایالات متحده حق آزادی بیان را حتی برای آمریکایی هایی که مظنون به گسترش تبلیغات خارجی هستند تضمین می کند. اما مقامات اطلاعاتی کنونی و سابق نیز می گویند که مدارای آمریکا در قبال اطلاعاتی که توسط بازیگران خارجی پرداخت می شود، اطلاعات نادرست را به یکی از بزرگترین تهدیدها برای دموکراسی ایالات متحده تبدیل کرده است. حمایت خارجی از نشریات ظاهراً مستقل به سایر کشورها این فرصت را می‌دهد که اطلاعات نادرست را انکار کنند و از آنها در برابر پلتفرم‌های اینترنتی که محتوا را به عنوان رسانه‌های تحت حمایت دولت برچسب‌گذاری می‌کنند، محافظت می‌کند.

در حال بارگذاری است

رید تنها نیست منطقه خاکستری نویسنده ای که برای رسانه های روسیه کار کرده است. منطقه خاکستری محمد المعزی، روزنامه نگار و نویسنده لندنی، همانطور که در پروفایل لینکدین خود می نویسد، بین سال های 2019 تا 2021 به صورت تمام وقت برای اسپوتنیک می نوشت. منطقه خاکستری بر اساس پروفایل لینکدین، جرمی لوفردو، فریلنسر، در همان سال‌ها به طور تمام وقت در RT کار می‌کرد. هیچ کدام به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

پرداخت ها به رید که در اسناد هک شده پرس تی وی ثبت شده است، قبل از سال گذشته اتفاق افتاده است. در آن زمان صدا و سیمای ایران تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار گرفت که فراتر از ممنوعیت کلی واردات و صادرات از ایران بود که با فرمان ریاست جمهوری در سال 1995 اعمال شد.

اما به گفته وکلا، شرکت مادر پرس تی‌وی، پخش‌کننده دولتی جمهوری اسلامی ایران، در سال 2013 تحریم‌های ویژه‌ای را اعمال کرد که به گفته وکلا، به‌طور خودکار معاملات با شرکت‌های تابعه را بدون مجوز خاص ممنوع کرد.

وکلایی که به طور مرتب با مسائل تحریم ایران سر و کار دارند، می گویند اگر وزارت خزانه داری ایالات متحده به آنها معافیت ندهد، روزنامه نگاران آمریکایی که توسط رسانه های ایرانی تحریم شده حقوق می گیرند، ممکن است با مشکل قانونی مواجه شوند. ایالات متحده برای کارمندان رسانه های دولتی که برای پوشش رویدادها به این کشور اعزام می شوند، معافیت های محدودی اعطا کرده است.

در حال بارگذاری است

علی هریشی، وکیل تحریم‌ها در پاسخ به سوالی درباره مسئولیت احتمالی گفت: اگر خدمات خود را به یک شرکت ایرانی صادر می‌کنید، پاسخ مثبت است. هر شرکت ایرانی مشمول تحریم است و اگر تحریم خاصی وجود داشته باشد، قطعا نیاز به مجوز دارید.

در تئوری، کار برای اسپوتنیک ممکن است تحت قانون ثبت نمایندگان خارجی (FARA) قرار گیرد. این به طور کلی مستلزم آن است که هر کسی که به عنوان “عامل” یک “امیر خارجی” کار می کند در صورتی که قصد دارد مقامات یا “مردم آمریکا را در مورد سیاست داخلی یا خارجی ایالات متحده یا منافع سیاسی یا عمومی یک دولت خارجی مطلع کند” در وزارت دادگستری ثبت نام کند. یا حزب سیاسی خارجی».

با این حال، اعمال قانون در مورد روزنامه نگاران نامشخص است و نمونه های کمی از تلاش برای اجرا وجود دارد. از سال 2017، وزارت دادگستری ایالات متحده خود RT و برخی از شرکای تجاری آمریکایی خود را ملزم به ثبت نام کرده است. برخی از سردبیران برتر نیز تحت FARA ثبت نام کرده اند.

رید علاوه بر نوشتن صدها مقاله برای اسپوتنیک، به عنوان ناظر بین المللی در اوکراین اشغالی، جایی که رفراندوم های پس از تهاجم برگزار شد که به طور گسترده محکوم شد، خدمت کرد. موضوع این بود که آیا ساکنان می‌خواهند سرزمین‌هایشان به روسیه ضمیمه شود؟ سرویس خبری دولتی روسیه تاس به نقل از او گفت: «هر چیزی که تا کنون دیده‌ام بسیار شفاف و باز بوده است.»

در حال بارگذاری است

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر هماهنگی پرداخت‌های ایران و روسیه به رید یا دیگران وجود ندارد، اما این ترکیب، تشخیص اینکه کدام کشور به یک روایت خاص فشار می‌آورد یا پاداش می‌دهد، دشوارتر می‌کند.

روسیه سابقه پرداخت حقوق به فریلنسرهایی را دارد که نمی دانستند حقوقشان از کجا می آید. به طور فزاینده ای برای تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی رایج می شود که موضوعات و محتوای مورد حمایت دولت را تبلیغ کنند و در ازای آن بودجه دریافت کنند.

مؤسسه سیاست استراتژیک استرالیا اخیراً اعلام کرد که روسیه و چین احتمالاً در آستانه انتخابات مارس در جزایر سلیمان برای انتشار اطلاعات نادرست در حساب های رسمی رسانه های اجتماعی خود در مورد طرح غیرموجود ایالات متحده برای تغییر رژیم، هماهنگ شده اند. و در سال 2021، طبق ایمیل های هک شده از یک پخش کننده روسی در سال 2022، مقامات روسی و چینی توافق کردند که در تعدادی از پروژه های رسانه ای همکاری کنند. این ابتکار توسط وزارت توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه های جمعی روسیه و اداره ملی رادیو و تلویزیون چین رهبری شد.

از آن زمان، کانال های چینی به نقل از مقامات روسی و اغلب دیدگاه روسیه در مورد جنگ اوکراین را اتخاذ کردند. حساب‌های چینی حتی ادعاهای نادرست در مورد تحقیقات سلاح‌های زیستی ایالات متحده در اوکراین را تقویت کرده‌اند و به چین کمک می‌کنند تا به منشا آمریکایی کووید-19 اشاره کند.

دارن لینویل، کارشناس اطلاعات نادرست در دانشگاه کلمسون، می گوید: «بسیاری از دولت های خارجی، غرب و به ویژه ایالات متحده را در مجموع به عنوان یک دشمن مشترک می بینند. آنها نه تنها اهداف مشترکی دارند، بلکه تاکتیک های مشترکی نیز دارند. برنامه‌های موازی برخی از دولت‌های غیر غربی، تعیین مسئولیت برای برخی اطلاعات نادرست را دشوارتر از آنچه در غیر این صورت می‌شد، می‌سازد.»

منطقه خاکستری حمایت مالی خود را فاش نمی کند. برای اکثر مردم کمتر شناخته شده است، صدها هزار دنبال کننده در یوتیوب و X دارد و داستان های آن گاهی اوقات هم با چپ و هم راست افراطی طنین انداز می شود. مالک X، ایلان ماسک، سال گذشته با نمایش بر روی پلتفرم خود در این امر سهیم بود منطقه خاکستری شخصیت آرون ماته، در حالی که ماته وب‌سایت تحقیقاتی Bellingcat را متهم کرد که یک سازمان جبهه ناتو است و گفت که کاخ سفید مذاکرات در مورد یک راه‌حل مذاکره در اوکراین را سرکوب کرده است.

منطقه خاکستری موسس و سردبیر بلومنتال در RT ظاهر می شود و در همان شام جشنی در مسکو در سال 2015 شرکت می کند که مایکل فلین در آن حضور داشت. او اخیراً این نظریه نادرست را منتشر کرد که بمباران یک تئاتر پر از پناهجویان در ماریوپول در سال 2022 توسط روسیه توسط نیروهای اوکراینی انجام شده است.

این سایت خود را به عنوان یک سایت خبری تحقیقی مستقل معرفی می کند. منطقه خاکستری در میان چیزهای دیگر زنده مانده است، زیرا نمی توان آن را به راحتی طبقه بندی کرد. بسیاری از مقالات او دارای لحن چپ هستند و پوشش او از روسیه، سوریه و سایر کشورهای اقتدارگرا مثبت است.

چند منبع مشکوک به اطلاعات نادرست و تبلیغاتی منطقه خاکستری نادرست و فرضیات گمراه کننده را با حقایق مخلوط می کند. با این حال، آنچه غیرعادی است این است که برخی از رهبران آن در روزنامه نگاری سنتی کار کرده اند و برخی مطالب را بر اساس تحقیقات گسترده تولید می کند.

یکی از این گزارش‌ها از هزاران کلمه استفاده می‌کند تا ادعا کند که اسرائیل در 7 اکتبر حملات گسترده‌ای را علیه مردم خود انجام داده است، در حالی که ادعا می‌کند حماس با گروگان‌ها به خوبی رفتار کرده و از تاکتیک‌های «هوشمندانه» استفاده کرده است. اسرائیلی‌ها شکایت کردند که مقاله بلومنتال مطالب منابعی را که به آن استناد می‌کرد تحریف کرد، و حوادث فردی را با هم ترکیب کرد تا به نظر برسد که سربازان مکرراً به سوی اسرائیلی‌ها در نزدیکی اهداف حماس شلیک کرده‌اند.

بلومنتال قبلاً مقالاتی برای نیویورک تایمز و لس آنجلس تایمزاو پسر سیدنی بلومنتال، روزنامه نگاری است که مشاور بیل و هیلاری کلینتون شد. ماته قبلا در الجزیره کار می کرد.

در صفحه لینکدین رید آمده است که وی از سال 2019 تا ژوئن 2023 به عنوان خبرنگار اسپوتنیک در واشنگتن کار کرده است، اما هیچ تجربه روزنامه نگاری دیگری را ذکر نکرده است. او به سردبیری ارتقا یافت مناطق خاکستری وب سایت از ماه جولای.

پرس تی‌وی در سپتامبر در فهرست اتباع ویژه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت، زمانی که مقامات گفتند که این شبکه دولتی «اعتراف‌های اجباری و برنامه‌های تحقیرآمیز متعددی را درباره فعالان ایرانی پخش کرده است و در بسیاری از موارد اعتراف‌های اجباری را پیش از محاکمه‌ی زندانیان پخش کرده است». پرس تی‌وی همچنین توسط سرویس‌های اطلاعاتی ایران برای استخدام عوامل حساس از جمله شهروندان آمریکایی استفاده شده است.

همانطور که ایمیل‌های هک شده نشان می‌دهند، پول رید باید از طریق اشخاص ثالث ارسال می‌شد، حتی اگر اینها قبل از تحریم‌ها علیه پرس تی‌وی وجود داشت، زیرا قبلاً محدودیت‌های بانکی برای تراکنش‌ها با ایران وجود داشت.

در چندین مکالمه در سال 2021، رید از بخش مالی پرس تی‌وی خواست تا پرداخت‌های او را از طریق مرد دیگری به نام جمال حسنین ارسال کند، حتی اگر او شماره حساب خود را در بانکی در روتر گلن، ویرجینیا ارائه کرد. سوابق به پرداخت 3600 دلاری (5400 دلاری)، 1690 دلاری و 210 یورویی به رید اشاره دارد که اکنون حدود 342 دلار ارزش دارد. حسنین به ایمیلی پاسخ نداد پست.

وب سایت پرس تی وی رید را “خبرنگار آمریکایی آنها” توصیف می کند. مشارکت‌های او شامل تفسیری درباره ادعاهای نادرست دونالد ترامپ مبنی بر تقلب جدی در انتخابات در دسامبر 2020، مصاحبه با مجری پرس تی‌وی در مورد اعتراضات علیه خشونت پلیس در آوریل 2021، و یک بخش ویدئویی دو دقیقه‌ای درباره حمایت گذشته آمریکا از گروه اپوزیسیون ایران است. مجاهدین خلق. در جولای 2021

رید اخیراً از دونتسک تحت اشغال روسیه در شرق اوکراین گزارش داد و گفت: «فقیر [Ukraine President Volodymyr] ثروت زلنسکی صدها میلیون دلار ارزش دارد. تغییرات در این ادعا برای سال‌ها توسط رسانه‌های وابسته به روسیه تکرار شده است، اما قایق‌های تفریحی و ویلاهای ادعایی منتسب به زلنسکی متعلق به افراد دیگری است.

در منطقه خاکستریکار رید همچنین شامل داستانی از ماه مارس است که در آن بلومنتال به سرآشپز مشهور خوزه آندرس به دلیل تلاش برای تغذیه فلسطینیان در غزه از طریق اسکله قایق ساخته شده از آوار که به گفته نویسندگان حاوی “زیست توده نسل کشی” است، حمله می کند.

دیدگاهتان را بنویسید