خط آهن جدید 2.7 میلیارد پوندی در شهر زیبای اروپایی دچار هرج و مرج شد | جهان | اخبار


طرح جاه طلبانه شهر بوردو فرانسه برای ساخت مترو تا سال 2040 متوقف شده است: شهردار پیر هورمیک در مورد امکان سنجی و قابلیت مالی این پروژه تردید جدی داشت.

علیرغم مطالعه جامعی که توسط Bordeaux Métropole در سال 2023 برای بررسی جنبه های فنی و مالی مترو انجام شد، شهردار متعهد به محیط زیست در حال حاضر “سرمایه گذاری های ممنوع” مورد نیاز برای این پروژه عظیم را زیر سوال می برد.

هزینه برنامه ریزی شده مترو، که شبکه حمل و نقل عمومی شهر را تقویت می کند و ازدحام در آینده را کاهش می دهد، 3.3 میلیارد یورو (2.7 میلیارد پوند) برآورد شده است.

این مبلغ معادل کل مبلغی است که شهر در زیرساخت های حمل و نقل از سال 2020 تا 2026 سرمایه گذاری خواهد کرد.

با این حال، هورمیک، شهردار بوردو، تردید دارد: «این پروژه در سال 1995 به دلیل ناسازگاری آن با زیر خاک بوردو رد شد. البته می توان بر این محدودیت های زمین شناسی از نظر فنی غلبه کرد، اما به قیمت سرمایه گذاری های بازدارنده.

هورمیک استدلال می کند که هزینه های قابل توجه در پروژه مترو مانع یا به تعویق انداختن دیگر سرمایه گذاری های با اولویت بالاتر را می گیرد و بار سنگینی را بر مالیات دهندگان بوردو تحمیل می کند.

این دیدگاه کاملاً در تضاد با حمایت رئیس کلان شهر، کریستین بست سوسیالیست است که همچنان از این پروژه حمایت می کند.

مطالعه امکان سنجی، که انتظار می رود تا پایان سال 2024 تکمیل شود، پنج مسیر بالقوه را ارزیابی می کند و انتخاب را به یک مسیر برای تجزیه و تحلیل دقیق فنی و مالی محدود می کند.

هدف این است که بفهمیم آیا مزایا قیمت بالا را توجیه می کنند یا خیر. این مترو که قرار است تا سال 2040 به بهره برداری برسد، به عنوان راه حلی برای کربن زدایی از تحرک و کاهش تراکم مورد انتظار در شبکه های تراموا و اتوبوس موجود بوردو در نظر گرفته می شود که تا سال 2038 به حدود یک میلیون نفر خدمات رسانی می کند.

خط A تراموا که در حال حاضر روزانه بیش از 100000 مسافر را جابه جا می کند به ظرفیت 120000 مسافر نزدیک می شود. یک متروی جدید می تواند یک گزینه حمل و نقل سریعتر و کارآمدتر فراهم کند، مراکز عمده شهرها را به هم متصل کند و وابستگی به تراموا را کاهش دهد.

با این حال، این پروژه از زمان شروع خود با موانع متعددی از جمله مشکلات فنی، کمبود مواد و در حال حاضر مقاومت سیاسی روبرو بوده است.

شهردار هورمیک به طور آشکار در ارائه فاز اول مطالعه در 14 می 2024 غایب بود. هنوز مشخص نیست که آیا او دعوت نشده است یا دعوت را رد کرده است.

در پشت صحنه، هورمیک با صدای بلند از این مطالعه به عنوان یک “ارتباطات و عوام فریبی” صرف انتقاد می کند. او معتقد است که با توجه به شرایط پیچیده زیرزمینی در شهر، هزینه های واقعی می تواند بیش از سه میلیارد یورو ذکر شده باشد.

هورمیک از تغییر در خط مشی برنامه ریزی فضایی حمایت می کند و «کلانشهر زدایی» و «هوشمندی ساختاری» را ترویج می کند.

او در سال 2023 گفت: «ما باید تمرکز همه فعالیت‌ها را در کلان‌شهرها متوقف کنیم، زمانی که کسانی که در آنجا کار می‌کنند دیگر توان مالی زندگی در آنجا را ندارند. به منظور شرکت در رنسانس آنها و دستیابی به توسعه متوازن تر و هوشمندانه تر قلمرو.”

دیدگاهتان را بنویسید