معمای پرواز MH370 بالاخره حل شد | جهان | اخبار


معمای ناپدید شدن پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی ممکن است سرانجام پس از 10 سال حل شود زیرا محققان انگلیسی سیگنالی را کشف کرده اند که می تواند آنها را به محل استراحت نهایی هواپیما برساند.

این هواپیما با 239 مسافر احتمالاً در 8 مارس 2014 از مسیر خود از کوالالامپور به پکن خارج شد و به همین دلیل به اقیانوس هند رفت. با وجود جست و جوی فشرده در منطقه ای به وسعت بیش از 124000 کیلومتر مربع، به جز 18 قطعه شسته شده، هیچ اثری از موقعیت هواپیما یافت نشد.

در اوایل سال جاری، در حدود دهمین سالگرد ناپدید شدن، دولت مالزی از جستجوی جدید “بدون یافتن، بدون هزینه” در سواحل استرالیا حمایت کرد. این هم ناموفق بود.

با این حال، اکنون، میکروفون های زیر آب – به اصطلاح هیدروفون – ظاهراً سیگنالی را در همان زمان دریافت کرده اند که گمان می رود MH370 سقوط کرده است. سیگنال شش ثانیه ای توسط محققان کاردیف کشف شد. آنها گفتند که آزمایش های بیشتری برای تعیین اینکه آیا این صداها می تواند منجر به کشف محل سقوط هواپیما شود، مورد نیاز است.

محققان مطالعه خود را بر این فرض استوار کردند که هواپیمای بوئینگ 777 مانند MH370 در صورت سقوط با سرعت 200 متر بر ثانیه انرژی جنبشی معادل یک زلزله کوچک آزاد می کند.

چنین انرژی به اندازه کافی بزرگ بود که توسط هیدروفون ها در هزاران کیلومتر دورتر ثبت شود. دو تا از این هیدروفون ها – در کیپ لیوین در استرالیای غربی و در قلمرو بریتانیایی دیگو گارسیا – تنها چند ده دقیقه با محل آخرین تماس هواپیما با رادار فاصله داشتند.

این هیدروفون ها برای شناسایی نقض معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای راه اندازی شده اند. ایستگاه‌های هیدروآکوستیک مانند این قبلاً سیگنال‌های فشار مشخصه‌ای را از سقوط هواپیما و همچنین زمین‌لرزه‌ها در فاصله بیش از ۳۰۰۰ مایلی شناسایی کرده بودند.

سیگنال جدید کشف شده در پنجره سقوط فقط در ایستگاه های کیپ لیوین ثبت شد که دکتر دکتر. او به تلگراف گفت که اسامه کادری “سوالاتی را در مورد منشأ آن ایجاد می کند.” او گفت که اگرچه خوانش ها قطعی نبودند، اما «بسیار بعید» بود که هیدروفون های بسیار حساس برخورد هواپیمای بزرگی را که در حال سقوط به دریا بود از دست داده باشند. تیم او معتقد است که تحقیقات بیشتر می تواند این معما را حل کند.

از هیدروفن ها برای یافتن زیردریایی ARA San Juan، یک زیردریایی نیروی دریایی آرژانتین استفاده شد که یک سال پس از انفجار و ناپدید شدن آن در عمق بیش از 900 متری زیر سطح دریا در اقیانوس اطلس جنوبی پیدا شد. برای یافتن لاشه هواپیما، محققان از نارنجک برای شبیه سازی انفجار زیردریایی استفاده کردند و آن را با سیگنال دریافتی از انفجار مقایسه کردند. پس از آن کشتی غرق شده در 290 مایلی سواحل آرژانتین واقع شد.

دکتر. کادری پیشنهاد انجام آزمایشی مشابه برای یافتن MH370 را داد. اگر چنین انفجارهایی دارای دامنه فشار مشابه با سیگنال شناسایی شده باشند، “این به تمرکز جستجوهای آینده بر روی این سیگنال کمک می کند.”

او به تلگراف گفت: «اگر سیگنال‌های شناسایی‌شده در کیپ لیوین و دیگو گارسیا بسیار قوی‌تر از سیگنال مورد نظر باشند، تحلیل بیشتری از سیگنال‌های هر دو ایستگاه مورد نیاز است.

“اگر اتصالی ایجاد شود، این می تواند به طور قابل توجهی مکان هواپیما را محدود کند و تقریباً دقیقاً آن را تعیین کند.”

با این حال، اگر سیگنال نامربوط در نظر گرفته شود، به این معنی است که مقامات ممکن است مجبور شوند مکان و چارچوب زمانی سقوط مورد انتظار را که تاکنون نقطه شروع عملیات جستجو بوده است، دوباره ارزیابی کنند. کادری افزود.

زمانی که شرکت ماهواره‌ای Immarset مستقر در لندن متوجه شد که یکی از ماهواره‌های MH370 به مدت هفت ساعت پس از ناپدید شدن هواپیما از رادار نظامی، هر ساعت سیگنال دریافت می‌کند، بریتانیا قبلاً به جستجو کمک کرده بود. این تأیید کرد که هواپیما برای مدت طولانی‌تری از آنچه قبلاً تصور می‌شد در هوا باقی مانده بود، اما هیچ سرنخی از مکان آن ارائه نکرد.

در این زمان، رادارهای نظامی نیز زمان ناپدید شدن را در ساعت 2:22 بامداد – بر فراز دریای آندامان، در غرب منطقه جستجوی اصلی، تعیین کردند. داده های Inmarsat قادر به محاسبه تخمینی از موقعیت هواپیما بر اساس زمان انتقال بین هواپیما و ماهواره بود و محدوده تقریبی را ارائه می دهد که پس از آن ممکن است هواپیما سوخت خود را از دست داده یا سقوط کرده باشد.

معلوم شد که این قوس از آسیای مرکزی به سمت قطب جنوب کشیده شده است که هواپیما حدود هشت ساعت پس از بلند شدن از آن عبور کرده است. از آنجایی که شمال این منطقه یک حریم هوایی به شدت نظامی است که می توانست هواپیما را شناسایی کند، به احتمال زیاد MH370 پس از ساعت 8:19 صبح روز 8 مارس در اقیانوس هند سقوط کرده است.

دکتر. کادری افزود: متاسفانه نتوانستیم سیگنالی را با اطمینان لازم برای شروع جستجوی جدید برای یافتن هواپیمای مفقود پیدا کنیم. با این حال، اگر توصیه‌های مقامات مربوطه رعایت شود، می‌توانیم ارتباط سیگنال‌های مشاهده‌شده را ارزیابی کرده و به طور بالقوه مکان MH370 را روشن کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید