کلاهبرداری عجیب و غریب روغن آشپزی توسط اهداف انرژی سبز صفر خالص | جهان | اخبار


شرکت‌های چینی و مالزیایی میلیون‌ها دلار از تلاش‌های اروپا برای خنثی شدن کربن با ارتکاب کلاهبرداری «در مقیاس بزرگ» به دست می‌آورند. خطوط هوایی اروپایی با روی آوردن به سوخت به اصطلاح سبز هوانوردی، در صدد رسیدن به اهداف کربنی خود تحت فشار دولت هستند. خطوط هوایی به طور فزاینده ای به سوخت زیستی یا روغن پخت و پز استفاده شده (UCO) برای تولید سوخت پایدار هوانوردی (SAF) و رسیدن به اهداف کربن خود روی می آورند.

با این حال، تقاضا در اروپا بسیار بیشتر از عرضه است. روزانه 130000 بشکه روغن پخت و پز استفاده شده در آنجا سوزانده می شود – هشت برابر بیشتر از جمع آوری شده. به همین دلیل خطوط هوایی به صادرکنندگان خارجی در چین و مالزی روی آورده اند.

یک تحلیل جدید توسط گروه لابی Transport & Environment (T&E) نشان داد که این شرکت ها از روغن نخل بکر استفاده می کنند و آن را به عنوان چربی پخت و پز بازیافت می کنند.

این بدان معناست که پیگیری مصرف صفر خالص و پایدار هوا و سوخت می تواند به جای کاهش انتشار کربن منجر به جنگل زدایی شود.

این فعالان خاطرنشان کردند که بازار بزرگی در چین برای “روغن ناودان” وجود دارد که به طور غیرقانونی برای پخت و پز مجددا فروخته می شود. این “ظن قوی” وجود دارد که برخی از صادرات حاوی روغن نباتی بومی است که به اشتباه به عنوان روغن مصرف شده اعلام شده است.

به گفته T&E، وضعیت در مالزی حتی بدتر است: گفته می شود که این کشور سه برابر بیشتر از آنچه که جمع آوری می کند، روغن پخت و پز استفاده شده صادر می کند.

Cian Delaney از T&E می‌گوید: «این واقعیت که مالزی سه برابر بیشتر از میزان مصرف روغن پخت و پز استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که تقریباً به طور قطع این یک تقلب در مقیاس بزرگ است.

از آنجایی که مالزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روغن نخل در جهان است، این به شدت نشان می دهد که UCO صرفاً درب پشتی روغن پالم است.

افشای این تقلب در بحبوحه فشار فزاینده بر خطوط هوایی برای استقرار SAF بیشتر صورت می گیرد.

دولت بریتانیا خطوط هوایی بریتانیا را متعهد کرده است که سهم کلی انتشار گازهای گلخانه ای SAF در پروازها را از دو درصد فعلی به ده درصد تا سال 2030 افزایش دهند. پیش بینی می شود تا سال 2040 این سهم به 22 درصد افزایش یابد.

بریتانیا از اهداف دفاع می کند و می گوید صنعت SAF می تواند اقتصاد را 1.8 میلیارد پوند تقویت کند و تا سال 2030 بیش از 10000 شغل در سراسر بریتانیا ایجاد کند.

دستور بریتانیا یکی از اولین موارد در جهان است که در قانون به تصویب رسیده است و بریتانیا را در خط مقدم “کربن زدایی سفرهای هوایی” قرار می دهد. این به دنبال اولین پرواز تجاری بین اقیانوس اطلس 100 درصد SAF در جهان است که در نوامبر سال گذشته از هیترو حرکت کرد و با سرمایه گذاری دولتی تا سقف 1 میلیون پوند حمایت شد.

با این حال، بریتانیا برای تامین 30 درصد از SAF خود در سال 2023 به مالزی متکی بود.

گروه کمپین T&E شکایت کرد که تقاضا برای روغن پخت و پز استفاده شده در اروپا و ایالات متحده به سادگی “ناپایدار” است.

این شرکت اعلام کرد که رایان ایر به تنهایی به تمام روغن های آشپزی مستعمل اروپا نیاز دارد تا به هدف خود برای پایدار کردن 12.5 درصد پروازها در عرض شش سال دست یابد.

ویرجین آتلانتیک تخمین می زند که تولید SAF باید 100 برابر شود تا خطوط هوایی بتوانند به هدف 2030 خود برسند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، که بیش از 300 شرکت هواپیمایی در سراسر جهان را نمایندگی می‌کند، گفت که این بخش متعهد به استفاده از SAF است و انتظار دارد منابع جدیدی از سوخت زیستی در سال‌های آینده پدیدار شود.

دیدگاهتان را بنویسید