استارلاینر یک سری نشت های کوچک هلیوم داشته است که مشکلاتی را برای ناسا و بوئینگ ایجاد کرده و منجر به تاخیرهای متعدد برخاست و بازگشت شده است. خدمه در ابتدا فکر می کردند که نشت ها به دلیل آب بندی ضعیف است، اما بعداً گفتند که مطمئن نیستند چه چیزی پشت آن است. آنها همچنین در تلاشند تا دریابند چرا پنج موتور کوچک فضاپیما با نزدیک شدن فضاپیما به ایستگاه فضایی در 6 ژوئن ناگهان از کار افتادند و ناسا مجبور شد از بوئینگ بخواهد تا وسیله نقلیه را ایمن کند و دوباره موتورها را آتش بزند تا دوباره به کار بیفتد.
استارلاینر در ابتدا قرار بود در 18 ژوئن بازگردد، اما ناسا تاریخ را به 26 ژوئن عقب انداخت. آژانس فضایی اکنون تاریخ را به اواخر ماه ژوئیه عقب انداخته است زیرا تیم ها به زمان بیشتری برای بررسی مشکلات سیستم رانش نیاز داشتند.
ناسا گفت عجله ای برای پرواز فضانوردان به خانه وجود ندارد. به گفته این سازمان، نشت هلیوم خطری برای بازگشت ایجاد نکرده است. چهار موتور از پنج موتور مشکل ساز اکنون به طور عادی کار می کنند و به گفته مقامات، از آنجایی که فضاپیما به 28 موتور از این دست مجهز است، به اندازه کافی افزونگی وجود دارد. فضاپیما می تواند تا 45 روز در فضا لنگر انداخته و به اعضای خدمه فضای تنفسی بدهد تا به عیب یابی مشکلات ادامه دهند.
ناسا و بوئینگ بارها تاکید کردهاند که Starliner عملیاتی است و میتواند در هر زمان برای پرواز فضانوردان به زمین در مواقع اضطراری در ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار گیرد.
استیو استیچ، رئیس برنامه خدمه تجاری ناسا در بیانیهای گفت: «ما وقت خود را صرف میکنیم و فرآیند استاندارد خود را برای تیمهای مدیریت مأموریت دنبال میکنیم. ما به دادهها اجازه میدهیم تصمیمات ما را در مورد نحوه رسیدگی به نشتیهای کوچک در سیستم هلیوم و عملکرد موتور که در طول قرار ملاقات و اتصال مشاهده کردیم، راهنمایی کند.
به گفته مقامات، حل مشکل موتور و نشت هلیوم نقش تعیین کننده ای در تست تایید خواهد داشت.
استیچ هفته گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: «ما باید از نشت هلیوم مراقبت کنیم. او افزود: «ما مأموریت دیگری مانند این را با نشت هلیوم انجام نخواهیم داد. “بنابراین برخی از این کارها بعد از این پرواز پیش روی ما است.”
با این حال، روند صدور گواهینامه دغدغه اصلی آژانس در حال حاضر نیست. در حال حاضر، «تمام تیم بر درک آنچه که با این وسیله نقلیه برای آزمایش پرواز سرنشین دار و برنامه ما برای بازگشت میافتد متمرکز شدهاند. بنابراین ما زیاد به آینده نگاه نکردیم.» در اواخر تابستان امسال، تمام کارهایی را که بعد از بازگشت این وسیله نقلیه با خدمه پیش رو داریم، ترسیم خواهیم کرد و سپس متوجه خواهیم شد که چه اتفاقی می افتد.
در آماده سازی برای این کار، بوئینگ و ناسا می خواهند تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد سیستم ها جمع آوری کنند. بوئینگ قبلاً موتورها را در حالی که فضاپیما در ایستگاه فضایی لنگر انداخته بود آزمایش کرده است. بوئینگ و ناسا در حال کار با شبیه سازهای روی زمین برای آزمایش سناریوهای مختلف برای ریشه یابی مشکلات و اطمینان از ایمن بودن وسیله نقلیه هستند.
هیل گفت: فرآیند صدور گواهینامه یک “بررسی دقیق” است. “و هر دوی این مسائل به وضوح باید حل شوند” قبل از اینکه ناسا به بوئینگ اجازه دهد با یک خدمه کامل از فضانوردان پرواز کند. وی افزود: «شکستهای موتور و نشت هلیوم چیزی است که ما دائماً در برنامه شاتل با آن برخورد میکردیم. آنها بسیار رایج بودند.»
او گفت که ایمنی اولویت اصلی است و تراژدی شاتل فضایی کلمبیا، که در بازگشت از مدارش در سال 2003 از هم پاشید، هنوز در ذهن مردم باقی مانده است. او گفت: «این درسها فراموش نشده است.
بدتر از آن، مشکلات هلیوم و موتورها در ماژول سرویس Starliner نهفته است که اکثریت نیروی موتور فضاپیما را تامین می کند. قبل از بازگشت به زمین، پرتاب می شود و در جو می سوزد. بنابراین مهندسان متعهد هستند تا زمانی که سخت افزار هنوز در دسترس است، مشکلات را تشخیص دهند. Stich میگوید این به آنها اجازه میدهد تا “درباره بهبودهای سیستمی که ما قصد داریم برای ماموریتهای پس از صدور گواهینامه انجام دهیم، بینش ارزشمندی به دست آورند.”
مایک ماسیمینو، فضانورد سابق ناسا و استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه کلمبیا، گفت: از آنجایی که ماژول خدمات برنمی گردد، آنها اکنون باید تمام داده هایی را که می توانند از آن دریافت کنند. “برای به دست آوردن این داده ها، باید تا زمانی که ممکن است در مدار بمانید.”
ماسیمینو گفت ویلیامز و ویلمور دوست دارند در مدار بمانند. ویلیامز آخرین بار در سال 2012 و ویلمور در سال 2015 به فضا رفتند.
در حال بارگذاری است
او گفت: «گذراندن زمان بیشتر در فضا یک چیز عالی است. “من دوست دارم آنجا باشم. هر دو در پرواز منتظر ماندند. چرا عجله؟»
واشنگتن پست
اطلاعات در مورد اخبار برتر در سراسر جهان را مستقیماً از خبرنگاران خارجی ما دریافت کنید. برای خبرنامه هفتگی What in the World در اینجا ثبت نام کنید..