مکزیکوسیتی: جراردو مدینا یک ایستگاه 24 ساعته Taqueria Los Amigos را در یک تقاطع شلوغ در محله لوکس مکزیکوسیتی اداره میکند.
همانطور که مشتریان خارجی بیشتری از تاکوهای او میخوردند، او متوجه واکنشهای مشابهی به پیکو د گالو خود شد: صورتهای قرمز، عرق کردن، شکایت از تندی.
مدینه 30 ساله فلفل سرانو را حذف کرد و فقط گوجه فرنگی، پیاز و گشنیز باقی ماند. در حالی که او هنوز یک سالسا آووکادو با سرانو و یک سالسا قرمز با چیلی موریتا و چیل د آربول ارائه می دهد، می خواست جایگزینی نه چندان تند برای بازدیدکنندگان بین المللی که به گرمای زیاد عادت ندارند ارائه دهد.
او گفت: “این کار افراد بیشتری را جذب می کند.”
فلفل قرمز بخشی ضروری از غذاهای مکزیکی و بنابراین هویت این کشور است. مکزیکی ها آنها را اغلب به شکل سالسا روی همه چیز می گذارند: تاکو، غذاهای دریایی، چیپس، میوه، آبجو و حتی شربت.
آیزاک پالاسیوس، 37 ساله که در مکزیکوسیتی زندگی می کند، پس از خوردن تاکوی خفه شده در سالسا، گفت: «غذایی که تند نیست عملاً غذای خوبی برای اکثریت مکزیکی ها نیست.
اما از زمان شیوع بیماری همه گیر، پایتخت این کشور – با مساحت کلان شهری 23 میلیون نفری، آب و هوای معتدل و امکانات فرهنگی غنی – از محبوبیت زیادی برخوردار شده است، هم به عنوان یک مقصد گردشگری و هم به عنوان یک خانه جدید برای تازه واردان بین المللی که می توانند کار کنند. از خانه و درآمد آنها به دلار یا یورو شهر را مقرون به صرفه تر می کند. (آمریکایی ها بزرگترین گروه را تشکیل می دهند.)
در نتیجه، اصیل سازی در محله های خاصی اجتناب ناپذیر بود. زبان انگلیسی اغلب در خیابان ها شنیده می شود. اجاره بها سر به فلک کشیده است. بوتیک ها و کافه ها بیشتر و بیشتر رایج می شوند.
اما یکی دیگر از جنبه های مهم این تغییر بین المللی – کاهش تندی سالساها در برخی از تاکوریای های شهر – باعث ایجاد حیرت در میان مکزیکی ها شده و بحثی را در مورد اینکه چقدر باید با افراد خارجی سازگار شود، به راه انداخته است.
آنچه ممکن است برای تجارت خوب باشد لزوما برای روان مکزیکی ها خوب نیست.
گوستاوو میراندا، 39 ساله، ساکن مکزیکوسیتی پس از خوردن تاکو با همکارانش، گفت: «این بد است. «اگر تند نمیخواهید، از هیچ کدام استفاده نکنید. وقتی تندی یک سالسا را کاهش می دهید، اکنون یک سس است. این دیگر سالسا نیست.»
هجوم ساکنان خارجی برای برخی از محلههای مکزیکوسیتی مانند روما، کوندسا و پولانکو، با خیابانهای سرسبز و پر درخت و گزینههای خرید و غذاخوری پرجنبوجوش، یک موهبت بوده است.
تاکوریاییهایی که سالساهای خود را نرم کردهاند، میگویند که میخواهند این کار را برای استقبال از افرادی با سطوح مختلف تحمل انجام دهند – نه فقط آمریکاییها، بلکه اروپاییها و حتی مشتریانی از دیگر کشورهای آمریکای لاتین که غذاهایشان چندان تند نیست.
خورخه کامپوس، 39 ساله، مدیر الکامپیتا، یک فروشگاه تاکو که یک سال پیش در قلب رم افتتاح شد، گفت که این تاکوریا طعم یکی از سه غذای موجود در میز – یک سالسا بر پایه گوجه فرنگی برشته شده – توسط او را کاهش داده است. jalapeños بیشتر و فلفل هابانرو کمتر.
او گفت که مشتریان بین المللی گاهی اوقات تاکو را پس می فرستادند زیرا سالساها دهانشان را می سوزاندند. از آنجا که سالساهای دیگر به طور طبیعی تند تر هستند – سالساهای قرمز تقریباً به طور کامل از چیلی د آربول ساخته شده است، در حالی که سالساهای سبز حاوی فلفل سرانو هستند – آنها سالساهای زغالی را تغییر دادند تا برای برخی از مهمانان راحت تر شود.
کامپوس گفت: «شما یکسری گزینهها را به آنها میدهید و با دانستن خودشان، میگویند، «باشه، نسخه متوسط را امتحان میکنم»، و افزود که سرورها معمولاً تندی را برای افراد خارج از کشور توضیح میدهند.
برخی از فروشگاه های تاکو حتی شروع به برچسب زدن سالساهای خود با نشانگرهای گرما کرده اند تا به مشتریانی که اسپانیایی بلد نیستند کمک کنند. شعله قرمز به معنای نسبتاً ملایم است. پنج شعله قرمز به معنای احتیاط است.
آدولفو سانتوس آنتونیو 22 ساله، کارمندی به نام آدولفو سانتوس آنتونیو، 22 ساله، در لوس خوانس، یک ایستگاه تاکوی محبوب شبانه در پیادهروی در روما نورته، گفت که کارکنان شروع به کاهش تندی یکی از سه سالسا خود کردند – با استفاده از بیشتر هالاپینو و آووکادو و کمتر سرانو – فلفل – پس از اظهار نظر مشتریان بین المللی در مورد تند بودن.
با این حال، همه فروشگاههای تاکو نیازی به توجه به ذائقه شرکتهای چند ملیتی احساس نکردهاند.
گوادالوپه کاریلو هشتاد و چهار ساله، مدیر Taqueria Los Parados، که برای نزدیک به 60 سال در روما سور بوده است، گفت که دستور العمل های سالسا در طول سه دهه ای که او در آنجا کار کرده است، با وجود هجوم فزاینده غیرمکزیکی ها تغییر کرده است. تغییر نکرده اند
او گفت: “خارجی ها باید در مورد آداب و رسوم و سلیقه ما بیاموزند.” درست مثل زمانی که به آنجا می رویم و همبرگر یا چیز دیگری می خوریم که تند نیست.»
ژانل لی، 46 ساله، که اخیراً با همسرش از شیکاگو به مکزیکوسیتی آمده است، گفت که به سادگی نمی تواند غذاهای تند را تحمل کند. با این حال، او اضافه کرد، او انتظار نداشت که taqueria ها سالساهای خود را برای افرادی مانند او تطبیق دهند.
او گفت: «آنها باید هویت، فرهنگ و غذای خود را حفظ کنند.
در رسانه های اجتماعی، تضعیف سالساهای مکزیکوسیتی به یک موضوع داغ تبدیل شده است و ترس از تغییر شهر را تشدید می کند.
کارمن فوئنتس لئون، 29 ساله، اهل تیجوان، دی جی و اینفلوئنسر رسانه های اجتماعی که اغلب در مورد غذا و زندگی در سن دیگو پست می گذارد، امسال پس از گذراندن یک دیدار دو هفته ای از مکزیکوسیتی، جایی که او گفت تاکو خورده است، در رسانه های اجتماعی موج زد. برای صبحانه، ناهار و شام.
نتیجه گیری شما؟ برخی از سالساها تند نبودند. گناهکار؟ افرادی از خارج از کشور
او در ویدئویی در TikTok با انتقاد از سالساهای زنجیره ای تاکو ال کالیفا که در بسیاری از مناطق مرفه شهر شعبه دارد، گفت: “من قربانی نجیب گرایی در مکزیکو سیتی هستم.”
فوئنتس به زبان گرافیکی گفت که اگر آمریکایی ها سالسا را دوست ندارند، باید به خانه بروند و نسخه های کمتر تند را بخورند.
این ویدیو 2.3 میلیون بار دیده شده است و نزدیک به 5000 نظر دریافت کرده است که بسیاری از آنها حمایتی بوده اند.
فوئنتس در مصاحبه ای گفت که او این ویدئو را ضبط کرده است زیرا “بسیار ناامید” است که نمی تواند به سطح وضوح مورد نظر خود برسد. او خاطرنشان کرد که در نهایت سس های تندتری پیدا کرد، البته در خارج از نجیب ترین محله ها.
سرجیو گویری آلوارز، 41 ساله، که پدرش 30 سال پیش زنجیره ال کالیفا را تاسیس کرد، گفت که اگرچه تندی فلفل های مورد استفاده در پنج سالسا بسته به برداشت متفاوت است، اما دستور العمل های سالسا تغییر نکرده است.
در واقع، او گفت، چندی پیش پنجمین سالسا با هابانرو اضافه شد، برای مکزیکیهایی که عاشق سالساهای بسیار تند هستند و احساس میکنند انتخاب این زنجیره به اندازه کافی تند نیست.
با این حال، ال کالیفا کارهای دیگری برای جذب خارجی ها انجام داده است. گویری گفت که این زنجیره شروع به ارائه منوها (همراه با عکس) به زبان انگلیسی و اضافه کردن تاکوهای گیاهی (با سویا، پروتئین نخود یا غلات) به محصولات خود کرده است که مورد توجه مشتریان در سراسر جهان قرار گرفته است.
او گفت: «ما به این خارجیها خدمات ارائه میکنیم، اما روحیه یا DNA خود را برای سوار شدن بر این موج خارجیها تغییر نمیدهیم.»
در حال بارگذاری است
آدریان هرناندز کوردرو، 39 ساله، رئیس بخش جامعه شناسی در دانشگاه خودمختار متروپولیتن مکزیکوسیتی و محققی در زمینه اعیانی سازی و غذا، گفت که تأثیرات بین المللی توجه نابجا را در بحث سالسا جلب کرده است.
علاوه بر این، برخی از غذاها در دهه گذشته ملایم تر شده اند زیرا مکزیکی ها، به ویژه در شهرها، متوجه شده اند که غذاهای تند به مشکلات روده کمک می کند.
او گفت: «بهویژه در رسانههای اجتماعی، جستجوی مشکل در خارجیها بسیار آسان است. ما نمی بینیم که وضعیت خیلی پیچیده تر است.»
تام گریفی، 34 ساله، بومی بوستون، در سال 2019 پس از طلسم شدن توسط یکی از دوستانش به مکزیکوسیتی نقل مکان کرد و از آنجا به عنوان مهندس داده کار می کند. او گفت که معمولا به سراغ تندترین سالسا می رود و حتی اگر دهانش بسوزد، هرگز از آن شکایت نمی کند.
در حال بارگذاری است
گریفی که اسپانیایی صحبت میکند و شریک زندگیاش مکزیکی است، گفت: «من سعی میکنم تا جایی که میتوانم سازگار باشم.
در Taqueria Los Amigos، مدینه زیاد انگلیسی صحبت نمیکند، اما او گفت که حداقل با اشاره به چاشنیها و گفتن «ادویهدار» یا «غیر تند» به بازدیدکنندگان هشدار میدهد.
اخیراً، او بیشتر با غذاهای کمتر تند آزمایش می کند و گزینه های شیرین تری مانند پیاز کاراملی شده با آب آناناس را معرفی می کند.
بعد؟ شاید سالسا انبه
این مقاله در ابتدا در مجله نیویورک تایمز.
در مورد گیج کننده ترین موضوعات جهان، بینش و توضیحات جذابی دریافت کنید. برای خبرنامه هفتگی Explainer ما ثبت نام کنید.