“تمایل به خویشتنداری”: چین پس از حمله موشکی اسرائیل از ایران حمایت کرد


وانگ یی وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کند.  (پدرو پاردو/AFP)

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کند. (پدرو پاردو/AFP)

  • دیپلمات های چینی با همتایان ایرانی خود تلفنی گفتگو کردند.
  • وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفت که ایران زمانی که به اسرائیل حمله کرد از حق خود برای دفاع از خود استفاده کرد.
  • حسین امیرعبداللهیان گفت ایران قصدی برای ادامه درگیری ندارد.

رسانه دولتی پکن روز سه شنبه گزارش داد، وزیر امور خارجه چین با همتای ایرانی خود گفتگوی تلفنی داشت و گزارش داد که ایران “می خواهد خویشتنداری نشان دهد” پس از اولین حمله خود به خاک اسرائیل.

اسرائیل متعهد شده است که به حملات موشکی و پهپادهای بی‌سابقه ایران در آخر هفته پاسخ دهد، که این امر موجب درخواست برای کاهش تنش از سوی رهبران جهانی شده است که از درگیری گسترده‌تر بیم دارند.

چین متحد نزدیک ایران، بزرگترین شریک تجاری و خریدار اصلی نفت تحریم شده آن است.

ایالات متحده بارها علناً از چین خواسته است تا از نفوذ خود در تهران برای مقابله با تنش‌ها در منطقه استفاده کند، تنش‌هایی که در حال حاضر به دلیل درگیری بین اسرائیل و حماس تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا پکن، حسین امیرعبداللهیان در این گفت وگو به وانگ یی درباره حمله اول آوریل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه که تهران آن را عامل حمله هوایی خود اعلام کرد، اطلاع داد.

بخوانید | می توان پرونده را حل شده دانست: ایران حمله را متوقف کرد، به اسرائیل هشدار داد که پاسخ ندهد

امیرعبداللهیان به وان گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد “نتوانست پاسخ لازم به این حمله را اتخاذ کند” و بر اساس این قرائت “ایران حق دارد در پاسخ به نقض حاکمیت خود از خود دفاع کند.”

وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان ب

نشست خبری حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مقر خود در تهران برگزار شد. ایران از اسرائیل خواست که به حمله بی سابقه ای که تهران به عنوان پاسخی موجه به حمله مرگبار به کنسولگری خود در دمشق ارائه کرد، پاسخ نظامی ندهد. (عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه)

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران “آماده خویشتن داری” است و هیچ قصدی برای تشدید بیشتر تنش ها ندارد، گفت: وضعیت کنونی منطقه “بسیار حساس” است.

وانگ گفت چین حمله به ساختمان کنسولگری ایران را به شدت محکوم می کند و به شدت با آن مخالف است و آن را نقض جدی قوانین بین المللی و غیرقابل قبول می داند.

در این گزارش آمده است که چین به بیانیه ایران مبنی بر اینکه با اقدام محدود در «دفاع از خود» تلافی کرده است، اشاره کرده است.

شین هوا به نقل از وانگ گفت:

چین از تاکید ایران بر هدف نگرفتن کشورهای منطقه و همسایه و همچنین ادامه سیاست حسن همجواری و دوستی ایران قدردانی می کند.

اعتقاد بر این است که ایران می تواند شرایط را به خوبی مدیریت کند و منطقه را از آشفتگی بیشتر در امان نگه دارد و از حاکمیت و کرامت خود محافظت کند.

وزارت امور خارجه تهران در بیانیه ای اعلام کرد که امیرعبداللهیان به وان در مورد “اقدامات مشروع” ایران اطلاع داده و به کاخ سفید هشدار داده است که حملات بیشتر به منافع یا امنیت ایران منجر به پاسخی “قاطع، فوری و جامع” خواهد شد.

توسعه | ایران وعده داده است که اسرائیل در صورت کوچکترین واکنشی با “پاسخ دردناک” روبرو خواهد شد

به گزارش شینهوا، وزرای خارجه در این گفتگو درباره درگیری بین اسرائیل و حماس گفتگو کردند و وانگ وضعیت فعلی را “عوارض جانبی تشدید درگیری در غزه” خواند.

چین که از لحاظ تاریخی با آرمان فلسطین همدردی می کند، از زمان آغاز جنگ با حمله شبه نظامیان حماس به اسرائیل در 7 اکتبر، خواستار آتش بس در غزه شده است.

بر اساس اطلاعات اسرائیل، 1170 نفر که اکثرا غیرنظامی بودند در این حمله در اسرائیل کشته شدند.

تظاهرکنندگان پرچم های ایران و فلسطین را به اهتزاز در می آورند

معترضان در 14 آوریل 2024، پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، هنگام تجمع در مقابل سفارت بریتانیا در تهران، پرچم ایران و فلسطین را به اهتزاز در می آورند. سپاه پاسداران ایران تایید کرده است که در انتقام حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به کنسولگری این کشور در دمشق در اول آوریل، اقدام به انجام یک حمله پهپادی و موشکی علیه اسرائیل می کند. (عطا کناره/ خبرگزاری فرانسه)

این ویدئو از AFPTV این انفجارها را نشان می دهد

این ویدئو از AFPTV، انفجارهایی را نشان می‌دهد که آسمان هبرون، سرزمین‌های فلسطینی را در جریان حمله ایران به اسرائیل روشن می‌کند. سپاه پاسداران ایران در 14 آوریل 2024 تایید کرد که در انتقام حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین به کنسولگری این کشور در دمشق، اقدام به انجام یک حمله پهپادی و موشکی علیه اسرائیل کرده است. (AFPTV/AFP)

به گفته وزارت بهداشت منطقه تحت کنترل حماس، حمله تلافی جویانه اسرائیل به غزه دست کم 33797 نفر را که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته است.

به گزارش شینهوا، وانگ گفت: چین آماده است تا تماس با طرف ایرانی را حفظ کند و به طور مشترک به دنبال حل و فصل جامع، عادلانه و پایدار موضوع فلسطین باشد.

به گفته این خبرگزاری، وانگ روز دوشنبه با همتای سعودی خود نیز گفتگو کرد.

در این گزارش آمده است وزرای خارجه دو کشور توافق کردند که برای جلوگیری از تشدید تنش در خاورمیانه با یکدیگر همکاری کنند.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید