بعد نفت چی میشه؟ تحلیلگران پس از حمله ایران صحبت می کنند




معاملات آتی نفت تحت تأثیر حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل قرار نگرفت، با توجه به اینکه معامله‌گران عملکرد ضعیف قیمت‌ها را به این تصور نسبت می‌دهند که این اعتصاب از قبل مشخص شده بود و انتظار می‌رود که درگیری در عواقب آن باقی بماند. در حالی که اسرائیل پاسخ خود را به این حمله می سنجید، ناظران بازار در مورد چشم انداز آن چه می گویند:

100 دلار امکان پذیر است – سیتی گروپ

وضعیت اولیه شرکت سیتی گروپ این است که تنش ها در خاورمیانه “بسیار بالا” باقی خواهد ماند و از قیمت ها حمایت می کند. این امر بانک را بر آن داشت تا پیش‌بینی کوتاه‌مدت خود برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت را طی سه ماه به افزایش 8 دلاری در هر بشکه برساند.

تحلیلگران می‌گویند: «از نظر ما، آنچه در بازار کنونی لحاظ نمی‌شود، ادامه بالقوه درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل است که تخمین می‌زنیم بسته به ماهیت رویدادها، قیمت نفت را به + 100 دلار در هر بشکه برساند.» از جمله مکس لیتون، در یادداشتی بنویسید.

“ریسک پرمیوم” – گلدمن ساکس

تحلیلگران شرکت گلدمن گروپ ساکس، از جمله دان استرویون، در یادداشتی پیش از حملات ایران می‌گویند: «ما تخمین می‌زنیم که قیمت نفت در حال حاضر منعکس‌کننده ریسک 5 تا 10 دلاری در هر بشکه از خطر کاهش عرضه است. پاسخ بالقوه اسرائیل به حمله ایران بسیار نامشخص است و احتمالاً میزان تهدید برای عرضه نفت منطقه را تعیین خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، تولید نفت خام ایران در دو سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته و به 3.4 میلیون بشکه در روز یا حدود 3.3 درصد از عرضه جهانی رسیده است. بنابراین، «اگر بازار با احتمال بیشتر کاهش عرضه به ایران قیمت‌گذاری می‌کرد، این امر می‌تواند به افزایش ریسک ژئوپلیتیکی کمک کند».

خطر بیشتر برای اقدام نظامی مستقیم – SocGen

ما معتقدیم که خطر فوری یک رویارویی مستقیم – حداقل در حال حاضر – مهار شده است. بنجامین هاف، رئیس جهانی تحقیقات کالا در Societe Generale SA، گفت: در عین حال، دنباله توزیع ریسک رویداد با افزایش مسیرهای تشدید درگیر ایالات متحده سنگین‌تر شده است.

او گفت که پس از حمله ایران، خطر اقدام نظامی مستقیم بین آمریکا و ایران از 5 درصد به 15 درصد افزایش یافت و قیمت برنت در این سناریو بسیار بالاتر از 140 دلار خواهد بود. این بانک پیش بینی قیمت برنت خود را 10 دلار در افق پیش بینی افزایش داد تا منعکس کننده تداوم احتمالی حق بیمه ریسک ژئوپلیتیکی باشد.

صلح ناآرام – UOB

بانک یونایتد اووریسیز در یادداشتی اعلام کرد: با توجه به اینکه دورنمای نفت همچنان به شدت نامشخص است، در صورت تهدید تولید نفت خام ایران، قیمت ها احتمالا به 100 دلار در هر بشکه یا بالاتر می رود. به گفته این بانک، با این حال، خطر از سرگیری افزایش تولید نفت خام در عربستان سعودی و ائتلاف اوپک پلاس نیز وجود دارد که می تواند به ثبات بازار انرژی کمک کند.

مراقب واکنش احتمالی باشید – ICG

دینا اسفندیاری، مشاور ارشد خاورمیانه در لندن، گفت: ایران سیگنال داده است که “همین است، کاری بیشتر از این انجام نخواهد داد، اما من فقط مطمئن نیستم که عدم پاسخ یک گزینه برای اسرائیل باشد.” گروه بین المللی بحران تنها چیزی که بازی را تغییر می‌دهد این است که ایالات متحده به صراحت اعلام کرده است که از انتقام‌جویی اسرائیل حمایت نخواهد کرد، بنابراین ممکن است تا حدودی تل آویو را بازدارد.

تعادل خود را حفظ کنید – انرژی SVB

سارا وحشوری، بنیانگذار و رئیس SVB گفت: اگر حملات تلافی جویانه اخیر بین ایران و اسرائیل در سطوح فعلی متوقف شود یا از تشدید در منطقه بدون آسیب رساندن به تاسیسات تولید و صادرات نفت خودداری کند، بازار باید تعادل را حفظ کند. انرژی بین المللی LLC.

به نظر می رسد عوامل بنیادی بازار ثابت هستند و اوپک پلاس به دقت رشد تقاضای مورد انتظار در فصل تابستان را زیر نظر دارد. در صورت کمبود عرضه در بازار، اوپک پلاس ممکن است کاهش تولید داوطلبانه و افزایش تولید را در نظر بگیرد.

“قیمت قبلا ارزیابی شده است” – ING Groep

وارن پترسون و ایوا منتی، استراتژیست‌های ING Groep NV در یادداشتی می‌گویند: «بازار قبلاً در برخی از اشکال حمله قیمت‌گذاری کرده است، در حالی که خسارات محدود و عدم تلفات به معنای پتانسیل واکنش سنجیده‌تر از سوی اسرائیل است.»

«اینکه اسرائیل اکنون چه پاسخی خواهد داد، یک ابهام کلیدی است».

در مورد نفت، «اولین خطر، اجرای دقیق‌تر تحریم‌های نفتی علیه ایران است که می‌تواند بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز از عرضه نفت خود را از دست بدهد». سایر نتایج احتمالی شامل حمله اسرائیل به زیرساخت های انرژی ایران یا محاصره تنگه هرمز توسط ایران است.

“در سایه ها” – RBC Capital Markets

به گفته تحلیلگران RBC Capital Markets LLC، از جمله هلیما کرافت، پاسخ دولت اسرائیل به حمله ایران تعیین خواهد کرد که آیا این وضعیت منجر به جنگ گسترده‌تری خواهد شد یا اینکه خطر تشدید تنش کاهش خواهد یافت. آنها می گویند که یک اقدام تلافی جویانه قابل توجه اسرائیل می تواند یک چرخه بی ثبات کننده ایجاد کند.

تحلیلگران گفتند: «در چنین سناریویی، با توجه به توقیف یک کشتی در تنگه هرمز توسط ایران که قبل از حملات موشکی و پهپادی انجام شد، ما معتقدیم که خطر نفت کم نیست.» با این حال، «اگر اسرائیل پاسخ حداقلی را رد کند یا بپذیرد، به نظر می‌رسد که ایران ممکن است از فرصت استفاده کند و این جنگ را به سایه بازگرداند».

“افزایش خطرات ایمنی نفت” – آژانس بین المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی گزارش می‌دهد که حملات هوایی ایران به تأسیسات نظامی اسرائیل یادآور اهمیت امنیت نفت و افزایش خطر نوسان در بازارهای نفت است.

در بیانیه خبری آمده است که بازارهای جهانی نفت پیش از واکنش ایران افزایش یافته بودند و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه اکنون امنیت عرضه را تحت فشار قرار داده است. وی افزود: تحولات از نزدیک رصد خواهند شد.

“تشدید بعید است” – گروه بانکی ANZ

دانیل هاینز، استراتژیست ارشد کالا در ANZ Banking Group Ltd گفت: «این واقعیت که این حمله به خوبی تلگراف شده بود نشان می دهد که تشدید بیشتر بعید است. تا زمانی که مشخص شود که پاسخ اسرائیل به این حمله است.

وی افزود: “بازار باید شواهد بیشتری را ببیند که عرضه در معرض خطر بیشتری است قبل از اینکه قیمت ها را فشار دهد.”

“آه آسوده” – دوباره پایتخت

جان کیلداف، شریک موسس Again Capital LLC گفت: «بازار نفت حداقل در حال حاضر می تواند نفس راحتی بکشد.

هفته گذشته خریدهای زیادی پیرامون تنش‌های ژئوپلیتیکی انجام شد، اما همانطور که داستان باز شد، آنچه اتفاق نیفتاد یک تشدید واقعی بود.

“تحریم های سخت تر” – مدیریت ریسک جهانی A/S

آرنه لومان راسموسن، سرپرست تحقیقات در A/S Global Risk Management می گوید: «وضعیت بی ثبات است و اگر اسرائیل سیگنالی بدهد که تلافی نمی کند، تنش در بازار کاهش خواهد یافت. او گفت که بدترین سناریو برای بازار بسته شدن تنگه هرمز است، اگرچه این نتیجه بعید به نظر می رسد.

او گفت در عوض، «احتمالاً تحریم‌های شدیدتر علیه ایران وجود دارد». تحریم های آمریکا علیه ایران در حال حاضر بسیار گسترده است، اما ایران همچنان توانسته است تولید و صادرات خود را در سال گذشته افزایش دهد.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید