انتظار می رود نارندرا مودی، نخست وزیر هند در این رای گیری پیروز شود


زنان در صف رای‌دهی در خارج از مرکز رأی‌گیری در مرحله اول رأی‌گیری در انتخابات عمومی هند در Parbatsar، راجستان، در 19 آوریل 2024. (هیمانشو شارما/ خبرگزاری فرانسه)

زنان در صف رای‌دهی در خارج از مرکز رأی‌گیری در مرحله اول رأی‌گیری در انتخابات عمومی هند در Parbatsar، راجستان، در 19 آوریل 2024. (هیمانشو شارما/ خبرگزاری فرانسه)

  • دوره شش هفته ای انتخابات در هند از صبح روز جمعه آغاز شد.
  • در مجموع 968 میلیون نفر حق شرکت در بزرگترین رای گیری جهان را دارند.
  • انتظار می‌رود که نخست‌وزیر نارندرا مودی، که در دو پیروزی قبلی در سال‌های 2014 و 2019 پیروز شده بود، پیروز شود.

رای گیری در هند روز جمعه در یک انتخابات شش هفته ای با پیروزی قاطع نارندرا مودی، نخست وزیر ملی گرای هندو آغاز شد.

در مجموع 968 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در بزرگترین رای گیری جهان هستند، یک اقدام لجستیکی خیره کننده که منتقدان می گویند به دنبال تلاشی هماهنگ برای مشروعیت زدایی مخالفان صورت گرفت.

یک صف طولانی و پر پیچ و خم با صبر و حوصله بیرون از یک مرکز رای گیری در شهر مقدس هندو هاریدوار، در ساحل رود گنگ، حتی قبل از باز شدن صندوق ها جمع شده بود.

گانگا سینگ، راننده 27 ساله اتوریکشا، گفت: “من اینجا هستم زیرا از مسیری که کشور در حال حرکت است خوشحالم.”

من رای خواهم داد، نه به سعادت شخصی، بلکه به رونق کشور.»

بخوانید | مخالفان هند در آستانه انتخابات به دستگیری رهبر معترض هستند

مودی، 73 ساله، پس از یک دهه ریاست جمهوری که شاهد رشد نفوذ دیپلماتیک و قدرت اقتصادی هند و تلاش های دولت او برای نزدیک کردن اکثریت مردم این کشور به سیاست های خود بوده، همچنان محبوبیت زیادی دارد.

او همزمان با آغاز انتخابات در پستی در شبکه اجتماعی X نوشت: «از همه کسانی که رای می‌دهند… می‌خواهم از حق رای خود با تعداد بی‌سابقه استفاده کنند.

“هر رای مهم است و هر رای مهم است!”

مودی پیش از این رهبری حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) را به دو پیروزی بزرگ در سال‌های 2014 و 2019 رسانده است که عمدتاً به لطف درخواست او از مؤمنان هندو بوده است.

امسال، او ریاست افتتاحیه معبد بزرگ رام را بر عهده داشت که در محل مسجدی با قدمت چند صد ساله توسط متعصبان هندو ویران شده بود.

ساخت معبد خواسته دیرینه فعالان هندو را برآورده کرد و به طور گسترده در سراسر هند با پوشش تلویزیونی مداوم و مهمانی های خیابانی جشن گرفته شد.

ما پول نداریم

تحلیلگران مدتها انتظار داشتند که مودی در برابر ائتلاف متفرقه متشکل از دوجین حزب که هنوز نامزد نخست وزیری را معرفی نکرده اند، پیروز شود.

چشم انداز او با چندین تحقیق جنایی علیه مخالفانش و تحقیقات مالیاتی در سال جاری که حساب های بانکی کنگره، بزرگترین حزب مخالف هند را مسدود کرد، تقویت شده است.

راهول گاندی، برجسته‌ترین رهبر کنگره در ماه مارس به خبرنگاران گفت: «ما پولی برای تبلیغات نداریم، نمی‌توانیم از نامزدهای خود حمایت کنیم.

توانایی ما برای مبارزه با انتخابات آسیب دیده است.»

فعالان اپوزیسیون و گروه های حقوق بشر، دولت مودی را به سازماندهی تحقیقات برای تضعیف رقبا متهم کرده اند.

در دوران تصدی مودی، هند از حاکم مستعمره سابق بریتانیا پیشی گرفت و به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد و کشورهای غربی به عنوان یک متحد بالقوه در برابر قاطعیت فزاینده رقیب منطقه ای چین صف آرایی کردند.

با انجام این کار، آنها از نگرانی‌ها در مورد محدودیت‌های مطبوعاتی هند که زمانی پرجنب‌وجوش بود و محدودیت‌های جامعه مدنی، که شاهد بوده است گروه‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل به طور جدی فعالیت‌های خود را در سطح محلی محدود کرده‌اند، کنار گذاشته‌اند.

سال گذشته، سرویس درآمد داخلی تنها چند هفته پس از پخش مستندی در مورد نقش مودی در شورش های مذهبی سال 2002 که حدود 1000 نفر را کشتند، به دفاتر محلی بی بی سی یورش برد.

در حالی که هند از نظر قانون اساسی سکولار است، جامعه 220 میلیونی مسلمان و سایر اقلیت‌های این کشور با افزایش شور ملی‌گرایی هندو احساس خطر کرده‌اند.

گروه حقوق بشر سیویکوس در گزارشی روز چهارشنبه گفت که دوره تصدی مودی شاهد “الگویی از سرکوب با هدف تضعیف دموکراسی و فضای مدنی” بوده است.

نفرت و بی عدالتی

BJP مودی ائتلاف بیش از دوجین حزب را که به عنوان یک بلوک انتخاباتی گرد هم آمده اند را به چالش می کشد.

او دولت مودی را متهم کرد که از سازمان های مجری قانون برای حمله گزینشی به رهبران خود و تضعیف کمپین او استفاده می کند.

در Bastar، یک منطقه جنگلی دورافتاده بزرگتر از بلژیک در قلب صحرای مرکزی هند، بیرونگ کارما، یک کشاورز 35 ساله، گفت که تصمیم گرفته است از ائتلاف مخالفان حمایت کند.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: مودی برخی از رهبران مخالف را نیز زندانی کرده است و من این را دوست ندارم.

گاندی – یکی از نوادگان مشهورترین سلسله سیاسی هند که پدر، مادربزرگ و پدربزرگش نخست وزیر بودند – سال گذشته پس از محکومیت به افترا برای مدت کوتاهی از پارلمان تعلیق شد.

این مرد 53 ساله از دولت به دلیل عقب نشینی از دموکراسی، ناکامی در ایجاد شغل برای میلیون ها جوان بیکار هندی و ناسیونالیسم افسارگسیخته هندو انتقاد کرد.

حزب او در X گفت: “یک رای شما می تواند به تورم، بیکاری، نفرت و بی عدالتی پایان دهد.”

همچنین بخوانید | هند قانون شهروندی را فقط برای غیر مسلمانان تصویب می کند

اما گاندی پیش از این کنگره را به دو شکست در برابر مودی رسانده است و تلاش های او برای کاهش محبوبیت نخست وزیر در میان رای دهندگان ثبت نشده است.

نظرسنجی های منتشر شده در هند نادر است، اما نظرسنجی پیو در سال گذشته نشان داد که نزدیک به 80 درصد از مردم دیدگاه مثبتی نسبت به مودی دارند.

رای گیری در هفت مرحله از 19 آوریل تا 1 ژوئن با بیش از یک میلیون شعبه رای در سراسر هند برگزار می شود.

همه آرا بلافاصله در 4 ژوئن شمارش می شوند و معمولاً در همان روز اعلام می شوند.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید