ریویو می گوید که UNRWA گام های بی طرفی «قوی» دارد، اسرائیل هیچ مدرکی ارائه نمی دهد


کاترین کولونا، رئیس هیئت بازبینی مستقل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNRWA)، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در فوریه 2024. (ANGELA WEISS / AFP)

کاترین کولونا، رئیس هیئت بازبینی مستقل آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد (UNRWA)، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک در فوریه 2024. (ANGELA WEISS / AFP)

  • این بررسی نشان داد که UNRWA برخی «مسائل بی‌طرفی» دارد اما رویکردی قوی برای حفظ بی‌طرفی دارد.
  • اسرائیل برای ادعای خود مبنی بر دست داشتن مستقیم کارکنان در حملات 7 اکتبر مدرکی ارائه نکرده است.
  • این گزارش ممکن است کشورهایی را که از تأمین مالی آژانس امتناع کرده اند، وادار کند تا در موضع خود تجدید نظر کنند.

در این گزارش آمده است که بررسی آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) نشان می‌دهد که این آژانس چارچوبی قوی برای اطمینان از برقراری اصول بی‌طرفی بشردوستانه دارد، اگرچه چالش‌ها همچنان وجود دارد، که می‌تواند برخی از اهداکنندگان را وادار کند تا در مورد مسدود کردن بودجه تجدید نظر کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که اسرائیل هنوز مدرکی برای حمایت از ادعای خود – بر اساس فهرست کارکنانی که در ماه مارس ارائه کرد – مبنی بر عضویت تعداد قابل توجهی از پرسنل آنروا در سازمان های تروریستی ارائه نکرده است.

در ماه فوریه، پس از اینکه اسرائیل گفت 12 پرسنل آنروا در حملات 7 اکتبر به رهبری حماس که جرقه جنگ غزه را آغاز کرد، شرکت کردند، سازمان ملل کاترین کولونا، وزیر خارجه سابق فرانسه را به عنوان سرپرست بررسی بی طرفی آنروا منصوب کرد.

اسرائیل در ماه مارس اتهامات خود را تشدید کرد و گفت که بیش از 450 پرسنل آنروا از عوامل نظامی گروه های تروریستی غزه هستند.

مأموریت اسرائیل در سازمان ملل فوراً به درخواست اظهارنظر در مورد بازنگری تحت رهبری کولونا پاسخ نداد.

در یک تحقیق جداگانه، ناظر سازمان ملل در حال بررسی اتهامات اسرائیل علیه 12 کارمند UNRWA است.

رویترز نسخه‌ای از گزارش نهایی بررسی به رهبری Colonna را مشاهده کرده است که قرار است بعداً در روز دوشنبه منتشر شود.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که این توصیه‌ها را پذیرفته است و از همه کشورها می‌خواهد که فعالانه از آنروا به عنوان «راه نجاتی برای پناهندگان فلسطینی در منطقه» حمایت کنند.

این گزارش می گوید اسرائیل علناً اعلام کرده است که «تعداد قابل توجهی» از پرسنل آنروا بر اساس فهرستی از پرسنل آنروا که در ماه مارس به آن ارائه شده، اعضای «سازمان های تروریستی» هستند.

در این گزارش آمده است: «با این حال، اسرائیل هنوز مدرکی برای این موضوع ارائه نکرده است».

اتهامات اسرائیل علیه ده ها کارمند آنروا، 16 کشور را وادار کرده است تا کمک های مالی 450 میلیون دلاری آنروا را متوقف یا تعلیق کنند، که ضربه ای به این آژانس است، که از زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه، با بحران انسانی دست و پنجه نرم می کند.

اسرائیل مدت‌هاست که از آژانسی که در سال 1949 برای مراقبت از آوارگان فلسطینی تأسیس شد، شکایت کرده است. نخست وزیر بنیامین نتانیاهو خواستار تعطیلی آنروا شد و گفت که این سازمان به دنبال حفظ مشکل آوارگان فلسطینی است.

فیلیپ لازارینی، رئیس UNRWA در ماه مارس نسبت به یک “کارزار عمدی و هماهنگ” برای پایان دادن به عملیات آن هشدار داد.

اسرائیل پس از حمله شبه نظامیان حماس به شهرهای اسرائیل در 7 اکتبر که بر اساس برآوردهای اسرائیلی 1200 نفر را کشتند، به غزه حمله کرد. به گفته مقامات بهداشتی غزه، حملات اسرائیل به غزه بیش از 34000 کشته برجای گذاشته است.

آنروا می گوید قرارداد 10 نفر از 12 کارمندی را که اسرائیل به دست داشتن در حملات 7 اکتبر متهم کرده بود، فسخ کرده و دو نفر دیگر جان خود را از دست داده اند.

آنروا 32000 پرسنل در منطقه عملیاتی دارد که 13000 نفر از آنها در غزه هستند.

دیدگاه های سیاسی، کتاب های درسی

بر اساس این بررسی، آنروا سالانه فهرست کارکنان خود را به لبنان، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین، سوریه و اسرائیل ارسال می کند.

اشاره می‌کند که آنروا نسبت به سایر سازمان‌های سازمان ملل یا گروه‌های امدادی مشابه «رویکرد توسعه‌یافته‌تری» برای بی‌طرفی دارد. در این گزارش آمده است: «با وجود این پایه محکم، چالش‌های مرتبط با بی‌طرفی همچنان باقی است.

این سازمان می‌گوید که شامل برخی از کارکنانی است که به طور علنی دیدگاه‌های سیاسی را بیان می‌کنند، کتاب‌های درسی با محتوای مشکل‌زا که در برخی از مدارس آنروا استفاده می‌شود و اتحادیه‌های کارمندان سیاسی شده که مدیریت آنروا را تهدید می‌کنند و عملیات را مختل می‌کنند.

این بررسی گفت که در غزه، چالش‌هایی که برای بی‌طرفی آنروا وجود داشت، شامل اندازه عملیات می‌شد، به طوری که اکثر پرسنل به صورت محلی استخدام شدند و همچنین خدمات آنروا را دریافت کردند.

برخی از ایالت ها کمک های مالی را به آنروا بازگرداندند، اما از آنها خواستند تا “مکانیسم ها و رویه های بی طرفی موجود آنروا، از جمله بررسی و نظارت کارکنان را تقویت کنند.”

این گزارش توصیه می‌کند که «فرایند بازرسی مستمر، به‌ویژه زمانی که کارمندان ارتقا می‌یابند» ایجاد شود.

او آنروا را برای توسعه انسانی و اقتصادی فلسطینیان ضروری و غیرقابل جایگزین خواند.

به دنبال اتهامات اسرائیل علیه کارکنان آنروا، ایالات متحده، بزرگترین کمک کننده آنروا با 300 تا 400 میلیون دلار در سال، کمک های مالی را به حالت تعلیق درآورد و سپس کنگره ایالات متحده کمک های مالی را حداقل تا مارس 2025 به حالت تعلیق درآورد.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید