سرگئی شایگا، معاون وزیر دفاع روسیه به دلیل فساد “در مقیاس بزرگ” بازداشت شد.


تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه (چپ) به همراه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین (چپ) و وزیر دفاع روسیه سرگئی شایگو (راست) در طی رویدادی در سپتامبر 2018. (Aleksei NIKOLSKY/POOL/Sputnik از طریق خبرگزاری فرانسه)

تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه (چپ) به همراه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین (چپ) و وزیر دفاع روسیه سرگئی شایگو (راست) در طی رویدادی در سپتامبر 2018. (Aleksei NIKOLSKY/POOL/Sputnik از طریق خبرگزاری فرانسه)

  • روسیه بازداشت تیمور ایوانف معاون وزیر دفاع را به اتهام فساد تایید کرد.
  • او متهم به دریافت رشوه به خصوص بزرگ است.»
  • هیچ تایید رسمی فوری از سایر افرادی که گفته می شود با او دستگیر شده اند وجود ندارد.

سرویس‌های ویژه روسیه یکی از معاونان وزیر دفاع به نام سرگئی شایگا را به ظن دریافت رشوه‌های بزرگ بازداشت کردند که این پرونده پرمخاطب‌ترین پرونده فساد از زمان استقرار نیروهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اوکراین در فوریه 2022 بود.

بر اساس بیانیه کوتاه 22 کلمه ای کمیته تحقیقات روسیه، تیمور ایوانف معاون وزیر دفاع روز سه شنبه بازداشت شد. قانونی که بازپرسان در زمان بازداشت وی به آن اشاره کردند، برای دریافت رشوه «به مقدار بسیار زیاد» است.

او در صورت محکومیت تا 15 سال زندان محکوم خواهد شد.

دستگیری ناگهانی یکی از همکاران شایگو، که توسط پوتین ماموریت جنگ در اوکراین را بر عهده داشت، گمانه زنی هایی را در مورد نبرد درون نخبگان و سرکوب عمومی فسادی که نیروهای مسلح روسیه پس از فروپاشی شوروی را فراگرفته بود، برانگیخت.

کرملین گفت که پوتین در جریان قرار گرفته است و افزود که شایگ نیز مطلع شده است. ایوانف پیش از این روز سه شنبه در نشست روسای وزارت دفاع به ریاست شایگو شرکت کرد.

ایوانف که از سال 2016 سمت معاون وزیر را برعهده داشت، بر مدیریت املاک، مسکن، ساخت و ساز و مسائل وام مسکن در وزارت دفاع نظارت داشت. وزارت دفاع هنوز اظهار نظری نکرده است.

روزنامه روسی کومرسانت گزارش داد که ایوانف 48 ساله توسط سرویس امنیت فدرال (FSB)، جانشین KGB دوران شوروی، که پوتین ماه گذشته برای ریشه کنی فساد در تدارکات دفاعی دولتی دستور داده بود، دستگیر شد.

روزنامه “ایزوستیا” گزارش داد که افراد دیگری نیز بازداشت شده اند، اما هیچ تایید رسمی در این مورد وجود ندارد. این روزنامه گزارش داد که اموال ایوانف در حال تفتیش است. تلویزیون دولتی به طور کامل این قضیه را پوشش داد.

یک منبع ناشناس در سازمان های مجری قانون روسیه به آژانس دولتی تاس گفت: «اجازه دهید اینطور بگوییم، تحقیقات از دیروز، پریروز و حتی یک ماه پیش آغاز نشده است. به گزارش تاس، ضد جاسوسی نظامی FSB درگیر بود.

بلافاصله مشخص نشد که چرا چنین مقام بلندپایه ای که با شایگو در ارتباط است، هدف قرار می گیرد.

وبلاگ نویسان نظامی روسیه مدت هاست که ژنرال ارشد را به فساد و بی کفایتی متهم کرده اند، به ویژه پس از عقب نشینی عجولانه ارتش از بخش هایی از اوکراین پس از گسترش بیش از حد بزرگ در روزهای اولیه تهاجم.

نخبگان روسی دیدگاه‌های متفاوتی در مورد جنگ دارند که باعث بدترین شکاف در روابط روسیه و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 شده است.

ایوانف، که به دلیل زندانی بودن امکان دسترسی به او وجود نداشت، مدت‌هاست که با ثروت خودنمایی که نمونه‌ای از گروه‌های نخبگان روسیه پس از شوروی بود، از جمله املاک و مستغلات مجلل و مهمانی‌های پر زرق و برق مرتبط بوده است.

در سال 2022، بنیاد ضد فساد روسیه، به ریاست الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون روسیه، ادعا کرد که ایوانف و خانواده‌اش سبک زندگی مجللی دارند.

ایوانف، که در مسکو به دنیا آمد، از دانشکده ریاضیات دانشگاه دولتی مسکو با پایان نامه در مورد مدل های سازمانی ساخت نیروگاه هسته ای فارغ التحصیل شد.

او در بخش دولتی انرژی هسته ای روسیه درجات را طی کرد و به عنوان مشاور وزیر انرژی قبل از انتقال به سمت معاون رئیس دولت منطقه مسکو در زمان شایگ که در آن زمان فرماندار بود، خدمت کرد.

از سال 2013، ایوانف ریاست شرکت ساختمانی وزارت دفاع را بر عهده داشت که برای ارتش و در تأسیسات امنیتی بالا مسکن می سازد.

مجله فوربس ایوانف را یکی از ثروتمندترین افراد در ساختارهای قدرت روسیه نامید.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید