جنگ داخلی جمهوری خواهان: مایک جانسون “قطعا رئیس کنگره آینده نخواهد بود”


مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی سی سخنرانی می کند.  (تام برنر/ خبرگزاری فرانسه)

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی سی سخنرانی می کند. (تام برنر/ خبرگزاری فرانسه)

  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مایک جانسون تحت فشار مجلس جمهوری خود است.
  • او از رای گیری در مورد تامین مالی اوکراین و اسرائیل خبر داد.
  • حجم تامین مالی 95 میلیارد دلار است.

سرنوشت کمک‌های ایالات متحده به اوکراین در روز سه‌شنبه زمانی که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، با شورش احتمالی جمهوری‌خواه خود به دلیل طرح پیچیده‌اش برای بازگرداندن کمک‌های مالی طولانی‌مدت به تأخیر افتاده همراه با کمک‌های جدید به اسرائیل مواجه شد، در معرض خطر قرار گرفت.

جانسون که اکثریت اندک جمهوری‌خواه را رهبری می‌کند، اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که مجلس او این هفته در مورد لایحه‌های کمک جداگانه به اوکراین، اسرائیل و سایر موارد امنیت ملی پس از ماه‌ها توقف به دلیل فشار احزاب راست رای‌گیری خواهد کرد.

چند تن از اعضای آن جناح به سرعت نسبت به طرح 95 میلیارد دلاری ابراز خشم کردند و احتمال رای گیری برای برکناری جانسون از سمت خود را مطرح کردند – همانطور که با سلف او انجام شد.

مارجوری تیلور گرین، طرفدار راست افراطی، از متحدان نزدیک دونالد ترامپ که مخالف هرگونه سازش با دموکرات‌ها است، روز دوشنبه گفت که تصمیمی برای شروع به اصطلاح دادخواست آزادی نداشته است، اما گفت روزهای جانسون به پایان رسیده است.

نماینده گرجستان به خبرنگاران گفت: “اگر ما به اندازه کافی خوش شانس باشیم که اکثریت را به دست آوریم، او قطعا در کنگره بعدی سخنران نخواهد بود.”

بخوانید | زلنسکی از متحدان خود می خواهد که مانند اسرائیل از اوکراین دفاع کنند: “حملات روسیه نیازمند اتحاد بیشتر است”

همتای جمهوری خواه او، توماس ماسی، روز سه شنبه گفت که تصمیم گرفته است از قطعنامه گرین حمایت کند، اما همچنین قول نداد که این روند را فورا آغاز کند.

مسی در ایکس گفت: «او باید استعفای خود را از قبل اعلام کند… تا ما بتوانیم یک سخنران جدید را انتخاب کنیم بدون اینکه سخنران GOP باقی بماند».

جانسون روز سه شنبه در پاسخ به سوالی درباره شورش جدید به خبرنگاران گفت:

بدون حمایت تقریباً کامل حزبش، جانسون باید برای تصویب لوایح امدادی به آرای دموکرات ها تکیه کند.

این باعث خشم جناح راست تندرو حزب خودش می شود.

تلاش مشابهی برای سازش منجر به برکناری تاریخی سلف وی در ماه اکتبر شد، اگرچه چندین دموکرات اعلام کرده‌اند که این بار آرای خود را برای محافظت از جانسون ارائه خواهند کرد.

در همین حال، مشخص نیست که آیا لوایح امدادی – که هنوز بعدازظهر سه شنبه منتشر نشده بود – حتی در مجلس نمایندگان یا سنا، که تحت کنترل دموکرات ها هستند، تصویب می شود یا خیر.

کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که به نظر می‌رسد لوایح طرح‌شده پاسخگوی نیازهای نظامی اوکراین و اسرائیل است که مدت‌ها به تعویق افتاده است، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هنوز باید این پیشنهادها را قبل از تصمیم‌گیری نهایی مطالعه کند.

در ماه فوریه، سنای ایالات متحده یک بسته 95 میلیارد دلاری را به تصویب رساند که شامل درخواست بایدن برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه و همچنین حمایت جدید از اسرائیل و تایوان بود.

مارجوری تا، نماینده جمهوری خواه جورجیا

مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری خواه جورجیا، در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، سومین سخنرانی خود در مورد وضعیت اتحادیه را در کف ساختمان کنگره ایالات متحده در واشنگتن دی سی ایراد می کند، فریاد می زند. (Sean Tew/Pool/AFP)

با این حال، جانسون اجازه رای دادن به این بسته را در مجلس نمایندگان نداد.

کاخ سفید قبلاً مبارزه کرده بود تا کمک‌ها را در بسته‌ای که سنا تصویب کرده بود قرار دهد، اما روز سه‌شنبه موضع خود را نرم‌تر کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگارانی که با بایدن در سفر مبارزاتی خود به اسکرانتون، پنسیلوانیا، سفر کرده بودند، گفت: در نگاه اول، به نظر می رسد که پیشنهاد رئیس مجلس در واقع به ما کمک می کند تا به اوکراین کمک کنیم، کمک به اسرائیل. .

اما ما منتظریم تا قبل از اینکه به این یا آن طرف بگوییم کمی جزئیات بیشتر به دست آوریم.

کربی افزود که بایدن که روز دوشنبه با جانسون در مورد این برنامه ها صحبت کرد، تاکید کرد که “ما نیاز داریم که مجلس نمایندگان در این هفته حرکت کند” به دلیل نیازهای فوری نظامی اوکراین و اسرائیل.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در حالی که روسیه در حال تهاجم علیه نیروهای دفاعی اوکراینی است که مهمات آنها رو به اتمام است، درخواست کمک کرده است.

در همین حال، اسرائیل پس از حملات 7 اکتبر درگیر جنگی شش ماهه علیه حماس در غزه و همچنین دفع موجی از حملات پهپادی و موشکی ایران در آخر هفته است.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید