«اختفای مالکیت دارایی»: دادستان برای متهمان «اسناد پاناما» 12 سال حبس خواستار شد.


ایسیدا سوتو (C)، یک دادستان جنایات سازمان یافته، وارد دادگاه پاناما می شود.  27 نفر از 8 ژوئن 2024 در پرونده

ایسیدا سوتو (C)، یک دادستان جنایات سازمان یافته، وارد دادگاه پاناما می شود. 27 نفر از 8 ژوئن 2024 در پرونده “اسناد پاناما” هشت سال پس از انفجار این رسوایی محاکمه می شوند. (مارتین برنتی/ خبرگزاری فرانسه)

  • دادستان ها خواستار 12 سال زندان برای یورگن ماساک و رامون فونسکا هستند.
  • هر دو در رسوایی فرار مالیاتی اسناد پاناما متهم به پولشویی هستند.
  • جزئیات این طرح در سال 2016 فاش شد.

دادستانی روز چهارشنبه برای موسسان یک شرکت حقوقی منحل شده که در مرکز رسوایی فرار مالیاتی اسناد پاناما قرار داشت، خواستار 12 سال زندان شد.

یورگن موساک و رامون فونسکا در دادگاهی که هفته گذشته در دادگاه پاناما علیه آنها و بیش از دوجین نفر دیگر که عمدتاً کارمندان سابق بودند، به پولشویی متهم شدند.

افشای اطلاعات در سال 2016 نشان داد که چه تعداد از ثروتمندترین افراد جهان دارایی‌های خود را در شرکت‌های برون مرزی مخفی کرده‌اند، چهره‌های برجسته را فاش کرده و تحقیقات متعددی را در سراسر جهان برانگیخته است.

در ابتدای جلسه، موسک 76 ساله گفت که او مسئول جنایات ادعایی نیست.

دادستان ایسیس سوتو روز چهارشنبه از دادگاه خواست حداکثر مجازات را برای پولشویی که در این کشور آمریکای مرکزی 12 سال است به آنها صادر کند.

بخوانید | یک شرکت حقوقی معتبر پانامایی به شدت در افشای اسناد پاندورا دخیل است.

دادستان گفت: موساک و فونسکا همچنین متهم به “پنهان کردن، پنهان کردن و ارائه اطلاعات نادرست به بانک ها برای باز کردن حساب ها و پنهان کردن مالکیت دارایی ها هستند.”

سوتو افزود:

یورگن موسک و رامون فونسکا… از فعالیت های غیرقانونی در آلمان و آرژانتین وجوه دریافت و انتقال دادند.

فاش شدن 11.5 میلیون پرونده از شرکت حقوقی Mossack Fonseca افراد با نفوذی از جمله میلیاردرها، سیاستمداران و ستارگان ورزش را شامل می شد.

زیگموندور دیوید گانلاگسون، نخست وزیر ایسلند، پس از اینکه فاش شد که خانواده وی حساب های خارج از کشور دارند، مجبور به استعفا شد.

نواز شریف، نخست وزیر وقت پاکستان، پس از دست داشتن در این اسناد، مادام العمر محروم شد.

بخوانید | اسناد پاناما: نزدیک به 2000 آفریقای جنوبی شناسایی شدند

دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا، لیونل مسی، ستاره فوتبال، مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور وقت آرژانتین و پدرو آلمودوار، کارگردان اسپانیایی، از جمله چهره های دیگر بودند.

این پرونده ها در اختیار روزنامه آلمانی Sueddeutsche Zeitung قرار گرفت که آنها را با کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی به اشتراک گذاشت.

بسیاری از دست اندرکاران این رسوایی دلایل حضور خود را در خارج از کشور ذکر کردند و گفتند که خلاف قانون عمل نکرده اند.

مردی مدارک را در نزدیکی دادگاه حمل می کند

مردی اسنادی را در نزدیکی دادگاهی که محاکمه “اسناد پاناما” در شهر پاناما در آن برگزار می شود، حمل می کند. هشت سال پس از افشای این رسوایی، 27 نفر به دلیل کمک به افراد از سراسر جهان برای مخفی کردن پول از طریق شرکت حقوقی منقرض شده پانامایی Mossack Fonseca محاکمه خواهند شد. (مارتین برنتی/ خبرگزاری فرانسه)

با وجود این، Mossack Fonseca در سال 2018 اعلام کرد که به دلیل “آسیب جبران ناپذیر” به شهرت خود تعطیل خواهد شد.

این رسوایی ضربه سنگینی به چهره پاناما به عنوان یک مرکز مالی فراساحلی وارد کرد.

وکیل دیونیزیو رودریگز استدلال کرد که “اقداماتی که در بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان قانونی هستند تحت پیگرد قانونی قرار دارند.”

کارشناسان حقوقی می گویند این واقعیت که برخی از قوانین کنونی ضد پولشویی آن در زمان افشای اسناد پاناما وجود نداشت، می تواند تلاش های صدور حکم را پیچیده کند.

رامون فونسکا، یکی از بنیانگذاران شرکت پانامایی Mos

رامون فونسکا، یکی از بنیانگذاران شرکت حقوقی پانامایی Mossack Fonseca، در طول یک مصاحبه تلویزیونی با Telemetro در پاناما سیتی عکس می گیرد. (Telemetro Panama/AFP)

در سال 2023، موساک و فونسکا در پاناما به اتهام پولشویی در رسوایی فساد در کارواش برزیل که گروه ساختمانی اودبرشت را درگیر کرده بود، محاکمه شدند.

دادستانی در این پرونده برای هر دو نفر تا 12 سال حبس خواستار شد. حکمی صادر نشده است.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید