منابع می گویند اسرائیل بر اساس هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز اصفهان به ایران حمله می کند


تصاویری از آنچه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اوایل 19 آوریل 2024 به عنوان نمایی زنده از شهر اصفهان توصیف کرد. (تلویزیون دولتی ایران از طریق خبرگزاری فرانسه)

تصاویری از آنچه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اوایل 19 آوریل 2024 به عنوان نمایی زنده از شهر اصفهان توصیف کرد. (تلویزیون دولتی ایران از طریق خبرگزاری فرانسه)

  • اسرائیل ظاهرا اوایل روز جمعه به ایران حمله کرد، اما جزئیات هنوز مشخص نیست و هیچ تایید رسمی وجود ندارد.
  • ایران گفت که این انفجارها از سیستم دفاع هوایی این کشور بوده است، در حالی که اسرائیل سکوت کرده است.
  • ظاهراً ایالات متحده از حمله اسرائیل اطلاع قبلی داشت.

به گفته منابع، اسرائیل در آخرین تبادل نظر بین دو دشمن سرسخت، که دهه‌ها جنگ در سایه آن‌ها در فضای باز شعله‌ور شده و تهدید می‌کند منطقه را به عمق درگیری فرو خواهد برد، روز جمعه حمله به خاک ایران را آغاز کرد.

رسانه‌های ایرانی این انفجارها را گزارش کردند، اما یک مقام ایرانی به رویترز گفت که این انفجارها توسط سامانه‌های پدافند هوایی رخ داده است. رسانه های دولتی از سرنگونی سه پهپاد بر فراز مرکز شهر اصفهان خبر دادند.

رهبری و ارتش اسرائیل صبح جمعه سکوت کردند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که پیش از حمله اسرائیل به ایالات متحده اطلاع داده شد، این حمله چند روز پس از حمله بی سابقه ایران به اسرائیل با رگبار پهپادها و موشک ها صورت گرفت. بیشتر آنها کتک خوردند.

واشنگتن و دیگر قدرت‌های جهانی از اسرائیل خواسته‌اند که واکنشی نشان ندهد یا اقدامات تلافی‌جویانه را برای جلوگیری از آتش‌سوزی گسترده‌تر پس از شعله‌ور شدن خشونت‌ها، که با حمله هوایی اول آوریل به محوطه سفارت ایران در دمشق آغاز شد، محدود نکند. اسرائیل را مقصر دانست.

این حمله در بحبوحه حمایت ایران از گروه شبه نظامی فلسطینی حماس صورت گرفت که حمله آن به اسرائیل در 7 اکتبر منجر به تهاجم اسرائیل به غزه شد.

تلویزیون دولتی ایران روز جمعه اعلام کرد که اندکی بعد از نیمه شب «سه پهپاد در آسمان اصفهان مشاهده شد. سامانه پدافند هوایی آن پهپادها را در آسمان درگیر و منهدم کرد.

تلویزیون دولتی به نقل از سیاوس میگاندوست، فرمانده ارشد ارتش، گفت که سامانه‌های پدافند هوایی یک «شیء مشکوک» را هدف قرار داده‌اند.

پیش از حمله روز جمعه، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به اسرائیل هشدار داد که تهران به هرگونه حمله به خاک خود «پاسخ سختی» خواهد داد.

ایران روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که اسرائیل “باید مجبور به توقف هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ما” شود، زیرا دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که خاورمیانه در “لحظه حداکثر خطر” قرار دارد.

بازده سهام و اوراق قرضه در تجارت آسیایی کاهش یافت، در حالی که ارزهای امن، طلا و نفت خام جهش کردند. بهای معاملات آتی برنت به دلیل نگرانی از مختل شدن عرضه به خاورمیانه قبل از از دست دادن برخی از سودها، 4.2 درصد افزایش یافت. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی پس از افت 2.6 درصدی، 2 درصد سقوط کرد، در حالی که معاملات آتی سهام آمریکا 1 درصد کاهش یافت.

تلویزیون دولتی ایران گفت تأسیسات هسته‌ای که ایران در آن کار می‌کرد – که تهران می‌گوید صلح‌آمیز هستند اما غرب می‌گوید هدفشان ساخت تسلیحات است – تحت تأثیر قرار نگرفته است.

سایت هسته ای نطنز، مرکز برنامه غنی سازی اورانیوم ایران، در استان اصفهان واقع شده است.

به گزارش فلایت رادار۲۴، ایران پس از این حمله فرودگاه های خود در تهران، شیراز و اصفهان را تعطیل کرد و پس از حمله برای چند ساعت اجازه پرواز از قسمت غربی حریم هوایی خود را داد. تا ساعت 04:45 به وقت گرینویچ، فرودگاه ها و حریم هوایی بازگشایی شدند.

حمله اسرائیل به غزه پس از حمله گروه اسلامگرای فلسطینی حماس به اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد و بر اساس برآوردهای اسرائیل، 1200 نفر کشته شدند. به گفته وزارت بهداشت محلی، حمله نظامی اسرائیل به غزه بیش از 33000 فلسطینی را کشته است.

گروه‌های مورد حمایت ایران با آغاز حملات از لبنان، یمن و عراق از فلسطینی‌ها حمایت کرده‌اند.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید