“آنها رژیم او را نابود خواهند کرد”: سوریه علیرغم روابط با ایران از جنگ اسرائیل و حماس بیرون می ماند


فلسطینی‌ها آوار ساختمان‌هایی را که در اثر گلوله باران شبانه اسرائیل در رفح، در جنوب غزه، در بحبوحه درگیری‌های مداوم بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس ویران شده است، بازرسی می‌کنند.  (محمد عابد/ خبرگزاری فرانسه)

فلسطینی‌ها آوار ساختمان‌هایی را که در اثر گلوله باران شبانه اسرائیل در رفح، در جنوب غزه، در بحبوحه درگیری‌های مداوم بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس ویران شده است، بازرسی می‌کنند. (محمد عابد/ خبرگزاری فرانسه)

  • سوریه از دخالت در جنگ اسرائیل و حماس اجتناب کرد.
  • رئیس جمهور بشار اسد به دنبال ایجاد تعادل بین روسیه و ایران است.
  • اسرائیل به سوریه نسبت به شرکت در جنگ هشدار داد.

کارشناسان می گویند سوریه علیرغم حمله به کنسولگری ایران در دمشق که اسرائیل آن را به تهدید به آتش سوزی منطقه ای متهم می کند، از کشاندن به جنگ غزه اجتناب کرده است.

دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در تلاش است تا تعادل ظریفی بین روسیه و ایران بیابد، که در طول 13 سال جنگ داخلی از او حمایت کرد و به او کمک کرد تا سرزمین های از دست رفته را به دست آورد.

سوریه بخشی از موسوم به «محور مقاومت» است، ائتلافی از گروه‌های مورد حمایت ایران که از اکتبر حملاتی را به دشمن اصلی جمهوری اسلامی اسرائیل یا دارایی‌های ادعایی آن آغاز کرده‌اند.

اما متحد اصلی دیگر آن، روسیه، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل حفظ می کند و به دنبال ثبات در جنوب سوریه، که هم مرز با بلندی های جولان است، است.

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: اسرائیلی‌ها به طور واضح به اسد هشدار داده‌اند که اگر سوریه علیه آنها استفاده شود، رژیم او را نابود خواهند کرد.

بخوانید | “دروغ گفتند”: قطر ناامید به انتقاد از میانجیگری اسرائیل و حماس پاسخ داد

در ماه‌های اخیر، مجموعه‌ای از حملات به اهداف ایرانی در سوریه، که اسرائیل مقصر آن بود، در حمله اول آوریل به اوج خود رسید که کنسولگری تهران در دمشق را منهدم کرد و هفت پاسدار ایران، دو نفر از آنها ژنرال را کشت.

این حمله باعث شد که ایران اولین حمله موشکی و پهپادی خود را در تاریخ 13 تا 14 آوریل به اسرائیل انجام دهد و تنش ها را در منطقه افزایش دهد.

یک منبع نزدیک به حزب الله و یک ناظر نظامی به خبرگزاری فرانسه گفت که این حملات همچنین ایران را بر آن داشت تا حضور نظامی خود را در جنوب سوریه به ویژه در مناطق هم مرز با بلندی های جولان کاهش دهد.

اندرو تبلر از موسسه واشنگتن گفت:

روسیه و امارات متحده عربی از اسد خواستند از درگیری دور بماند.

در سال 2023، سوریه به منطقه عرب بازگشت و به دنبال روابط بهتر با کشورهای ثروتمند خلیج فارس بود به این امید که آنها بتوانند به بازسازی مالی کمک کنند – اگرچه تحریم های غرب احتمالاً سرمایه گذاری را متوقف می کند.

در سال 2018، امارات متحده عربی روابط خود را با سوریه احیا کرد و مبارزه برای ادغام مجدد دمشق را رهبری می کند.

به نظر می رسد سوریه به درخواست روسیه و امارات توجه کرده است و مرز این کشور با بلندی های جولان با وجود چندین حمله شبه نظامیان متحد حزب الله نسبتا آرام است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از زمان آغاز جنگ غزه، تنها ۲۶ حمله موشکی از سوریه جولان را هدف قرار داده است که اسرائیل در سال ۱۹۶۷ از سوریه تصرف و در سال ۱۹۸۱ آن را ضمیمه کرد.

یک گلوله آتش در حین بمباران اسرائیل در Ra

یک گلوله آتش در جریان بمباران اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه در بحبوحه درگیری های مداوم بین اسرائیل و گروه شبه نظامی فلسطینی حماس فوران کرد. (سید خطیب/ خبرگزاری فرانسه)

تبلر گفت که بیشتر آنها در مناطق آزاد فرود آمدند، “که در واشنگتن و جاهای دیگر به عنوان نوعی رمزی خوانده می شود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می خواهد از درگیری در غزه دور بماند.”

وی گفت: اسد امیدوار است که اعراب و غرب به خاطر خویشتن داری او جبران کنند و روس ها او را به این مسیر سوق دهند.

در اوایل ماه جاری، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک موقعیت اضافی در بخش سوریه از جولان ایجاد کرده است تا “آتش‌بس را نظارت کند و کاهش تنش را ترویج دهد.”

در حالی که تظاهرات گسترده همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه در چندین پایتخت عربی برگزار شد، به گفته شاهدان، تنها چند تظاهرات کوچک طرفدار فلسطین در دمشق برگزار شد.

سوریه روابط دشواری با گروه ستیزه جوی فلسطینی حماس داشت که حمله آن به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر باعث آغاز جنگ شد.

فلسطینی ها از کنار ویرانه های ساختمان ها عبور می کنند، د

فلسطینی‌ها از کنار آوار ساختمان‌های ویران‌شده توسط بمباران‌های اسرائیل در مرکز نوار غزه، در بحبوحه درگیری‌های مداوم بین اسرائیل و گروه مسلح حماس عبور می‌کنند. (محمد عابد/ خبرگزاری فرانسه)

حماس و اسد در سال 2022 آشتی کردند، یک دهه پس از آن که ستیزه جویان، متحدان دیرینه دمشق، روابط خود را به دلیل سرکوب تظاهرات اکثرا سنی ها که جرقه جنگ داخلی سوریه را آغاز کردند، قطع کردند.

حماس از همان مکتب ایدئولوژیک اخوان المسلمین، یک گروه اسلامگرای سنی مصری است که سوریه آن را تروریست می داند.

این دیپلمات گفت: «رژیم از حماس متنفر است و نمی‌خواهد از اخوان‌المسلمین حمایت کند که پیروزی آن‌ها تنها می‌تواند دوستان آنها را در سوریه تقویت کند».

سال گذشته، حماس اعلام کرد که صفحه جدیدی را با دولت سوریه باز می‌کند، اما اسد گفت هنوز خیلی زود است که درباره بازگشت به حالت عادی صحبت کنیم.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید