“دروغ گفتند”: قطر ناامید به انتقاد از میانجیگری اسرائیل و حماس پاسخ داد


مردی از کنار دیواری رد می‌شود که تصاویری از گروگان‌های اسرائیلی را نشان می‌دهد که در غزه پس از حملات حماس در 7 اکتبر در جنوب اسرائیل در تل‌آویو نگهداری می‌شوند.  (احمد حرابلی/ خبرگزاری فرانسه)

مردی از کنار دیواری رد می‌شود که تصاویری از گروگان‌های اسرائیلی را نشان می‌دهد که در غزه پس از حملات حماس در 7 اکتبر در جنوب اسرائیل در تل‌آویو نگهداری می‌شوند. (احمد حرابلی/ خبرگزاری فرانسه)

  • قطر در مذاکرات اسرائیل و حماس میانجیگری می کند.
  • کشور خلیج فارس از طرف های مختلف تحت فشار است.
  • این کشور با هشدار به این انتقادات پاسخ داد که ممکن است به نقش خود پایان دهد.

تحلیلگران می گویند که انتقاد از قطر به دلیل نقش میانجی بین اسرائیل و حماس باعث واکنش نادری از سوی این کشور خلیج فارس علیه مخالفانش شد.

قطر که از سال 2012 به برکت آمریکا رهبری سیاسی حماس را به دست گرفته است، ماه ها در پشت پرده مذاکراتی بر سر آتش بس احتمالی غزه و آزادی گروگان های اسرائیلی در ازای اسرای فلسطینی در اسرائیل داشته است. زندان ها .

اما با به بن بست رسیدن مذاکرات و در مواجهه با درخواست ها – به ویژه از سوی اسرائیل و آمریکا – از قطر برای تحت فشار قرار دادن حماس، امارت غنی از گاز هشدار داده است که ممکن است میانجی را کنار بگذارد.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه این هفته گفت که تصمیم برای ارزیابی مجدد نقش وی ناشی از ناامیدی از حملات سیاسی، از جمله شخصیت‌های دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است.

سخنگوی قطر با اشاره به آتش بس یک هفته ای در ماه نوامبر که در آن تعداد زیادی از گروگان های اسرائیلی و خارجی با میانجیگری آزاد شدند، گفت: “همه آنها می دانند که نقش قطر، ماهیت و جزئیات آن در مرحله قبل چیست و دروغ گفتند.” دوحه

بخوانید | ریویو می گوید که UNRWA گام های بی طرفی «قوی» دارد، اسرائیل هیچ مدرکی ارائه نمی دهد

نیل کویلیام، تحلیلگر خاورمیانه، گفت که واکنش قطر برخلاف هنجارهای میانجیگری است.

یک متخصص چتم هاوس به خبرگزاری فرانسه گفت:

واسطه ها معمولا جواب نمی دهند.

کویلیام گفت: قطری‌ها ضربات زیادی از اسرائیلی‌ها، مستقیماً از نتانیاهو و اعضای کنگره (ایالات متحده) خورده‌اند که به نظر من، آنها در پایان قدرت خود هستند.

جیمز دورسی، کارشناس ژئوپلیتیک، واکنش قطر را «پس‌بک» خواند.

او همچنین با اشاره به انتقاد از اسرائیل گفت: «وقتی یکی از طرف‌هایی که ظاهراً نیاز به میانجیگری داشت، به میانجی حمله کرد، شگفت‌انگیز بود».

قطر در ژانویه گفت که نتانیاهو به مذاکرات لطمه زده است، وقتی نوارهایی منتشر شد که نخست وزیر اسرائیل دوحه را میانجی «مشکل‌آمیز» می‌خواند، زیرا روابطش با حماس است.

یک ماه بعد، نتانیاهو در خطاب به رهبران یهودی آمریکایی گفت که قطر باید تحت فشار قرار گیرد تا حماس را مجبور به آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی کند، با این استدلال که این گروه از نظر مالی به دولت خلیج فارس وابسته است.

سربازان اسرائیلی مواضعی را در بلندی‌های جولان که توسط اسرائیل ضمیمه شده است، در نزدیکی مرز با سوریه اشغال کردند. (جالا موری/ خبرگزاری فرانسه)

در آن زمان، انصاری به X پاسخ داد و گفت که قطر «اتهامات توخالی» را رد کرده و پرداخت کمک‌های قطر به مردم غزه، نه به حماس، با هماهنگی کامل با اسرائیل و آمریکا انجام شده است، همانطور که نتانیاهو «شخصا می‌داند». “

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه بر اساس آمار رسمی اسرائیل، جنگ زمانی آغاز شد که حماس حمله بی‌سابقه‌ای به اسرائیل را آغاز کرد که در آن حدود 1170 نفر، عمدتا غیرنظامیان کشته شدند.

به گفته وزارت بهداشت در منطقه تحت کنترل حماس، ارتش اسرائیل در پاسخ به حماس حمله ای را آغاز کرد که در آن بیش از 34000 نفر در غزه کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

ستیزه جویان فلسطینی حدود 250 اسراییلی و خارجی را در حمله به اسرائیل در 7 اکتبر به گروگان گرفتند، اما ده ها نفر در جریان آتش بس یک هفته ای در نوامبر آزاد شدند.

اسرائیل تخمین می زند که 129 نفر در غزه باقی مانده اند، از جمله 34 نفر که به گفته ارتش کشته شده اند.

یک کامیون یک خانواده فلسطینی و آنها را حمل می کند

یک کامیون یک خانواده فلسطینی و وسایل آنها را به خان یونس در جنوب نوار غزه منتقل می کند. (محمود همس/ خبرگزاری فرانسه)

دورسی گفت که پاسخ قطر به ویژه با هدف انتقاد از سوی ایالات متحده است که “واقعاً بر منافع اصلی قطر تأثیر می گذارد” زیرا روابط نزدیک دوحه با واشنگتن “یکی از راه های امنیتی آن” را فراهم می کند.

پادشاهی خلیج فارس بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را در خود جای داده است و واشنگتن از آن به عنوان متحد اصلی غیر ناتو استقبال کرده است.

در اوایل ماه جاری، سفارت قطر در واشنگتن بیانیه ای صادر کرد و در آن استنی هویر، نماینده دموکرات را به دلیل درخواست هایش از آمریکا برای مذاکره مجدد در مورد روابط با قطر سرزنش کرد.

در ماه نوامبر، سفیر قطر در واشنگتن، سناتور جمهوری‌خواه تد بود را مورد انتقاد قرار داد، که از او پرسید تا چه زمانی دوحه میزبان حماس خواهد بود که او را «تروریست‌هایی با خون آمریکا» خواند.

سربازان اسرائیلی در امتداد اسرائیل مواضع دارند -

ارتش اسرائیل مواضع خود را در امتداد مرز بین اسرائیل و غزه حفظ کرده است. (جک گئز/AFP)

انصاری این هفته گفت که رهبری سیاسی حماس تا زمانی که حضور آنها برای میانجیگری مساعد باشد در دوحه باقی خواهند ماند.

با این حال، وی افزود که تصمیم نهایی برای حفظ حماس همچنان قابل ارزیابی مجدد است زیرا قطر نقش خود را بررسی می کند.

کویلیام گفت که افزایش احتمال خروج حماس یک “موقعیت استراتژیک” بود.

او گفت که قطر نشان داده است که می تواند “از آنجا دور شود… با آگاهی کامل از اینکه ایالات متحده نمی خواهد چنین اتفاقی بیفتد و اجازه نخواهد داد که این اتفاق بیفتد.”



Source link

دیدگاهتان را بنویسید