چین در مذاکرات سطح بالای روسیه، تجارت و تایوان نسبت به “نزول مارپیچ” در روابط آمریکا هشدار داد.


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سمت چپ، در 26 آوریل 2024 در تالار بزرگ مردم پکن با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، دست می دهد. (Mark Schiefelbein/POOL/AFP) #

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سمت چپ، در 26 آوریل 2024 در تالار بزرگ مردم پکن با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، دست می دهد. (Mark Schiefelbein/POOL/AFP) #

  • وزیر امور خارجه چین به همتای آمریکایی خود گفته است که اگر آمریکا به اعمال فشار بر آنها ادامه دهد، روابط بین چین و ایالات متحده ممکن است رو به کاهش باشد.
  • وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با رئیس جمهور شی جین پینگ دیدار کرد زیرا کشورهایشان در زمینه تجارت، تایوان و حمایت روسیه از چین اختلاف نظر دارند.
  • ایالات متحده معتقد است که چین اکنون اشتهای کمی برای مبارزه دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه چین روز جمعه هشدار داد که فشار از سوی ایالات متحده می تواند باعث “مارپیچ نزولی” شود، زیرا وزیر امور خارجه بازدیدکننده در مورد مسائلی از جمله حمایت از روسیه ابراز نگرانی کرد.

در نشانه ای از اهمیت روابط بین دو اقتصاد پیشرو جهان، رسانه های دولتی پکن گزارش دادند که شی جین پینگ رئیس جمهور چین با بلینکن که برای دومین بار در کمتر از یک سال گذشته به این کشور سفر می کند، دیدار کرد.

به نظر می‌رسد اظهارات شی پس از آن دیدار از دیدگاه آمریکا مبنی بر اینکه چین به دنبال رویارویی نیست، حمایت می‌کند.

بلینکن گفت که او در طول بیش از پنج ساعت و نیم دیدار با وانگ یی، وزیر امور خارجه، گفتگوهای “گسترده و سازنده” داشته است.

یک مقام آمریکایی گفت که او مستقیماً به موضوعات مورد اختلاف از جمله روسیه، تایوان و تجارت پرداخته است.

چین نیز به نوبه خود از فشار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جبهه اقتصادی – که بعید است در یک سال انتخابات کاهش یابد – از جمله ممنوعیت صریح صادرات نیمه هادی ها و تلاش برای خارج کردن برنامه ویدیویی پرفروش TikTok از دست صاحبان چینی آن، خشمگین شده است.

وانگ به بلینکن گفت که روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان “شروع به تثبیت” کرده است، به ویژه پس از دیدار بایدن و شی در ماه نوامبر در نزدیکی سانفرانسیسکو.

وانگ گفت: “اما در عین حال، عوامل منفی در رابطه همچنان در حال افزایش و رشد هستند.”

او گفت: «حقوق توسعه مشروع چین به‌طور غیرمنطقی سرکوب شده است و منافع اصلی ما با چالش‌هایی روبه‌رو است» و خواستار «احترام به منافع اصلی یکدیگر» شد.

«آیا چین و ایالات متحده باید در مسیر درستی حرکت کنند تا با ثبات به جلو حرکت کنند یا به یک مارپیچ نزولی برگردند؟

این موضوع مهمی برای دو کشور ماست و صداقت و توانایی ما را محک می‌زند.»

به امید پیشرفت

علیرغم صحبت های سخت وانگ، مقامات و کارشناسان آمریکایی معتقدند که اولویت اصلی شی، مدیریت بادهای مخالف در اقتصاد چین است و او حداقل در کوتاه مدت به دنبال اجتناب از تنش با غرب است.

بلافاصله پس از دیدار، شی گفت که دو کشور باید به جای رقابت شدید به دنبال زمینه های مشترک باشند و در ماه های اخیر پیشرفت هایی در مذاکرات حاصل شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بلینکن در دیدار خود با وانگ، نگرانی‌های خود را در مورد حمایت چین از روسیه که دو سال پس از حمله به اوکراین به سرعت پایگاه نظامی خود را بازسازی کرده است، مطرح کرد.

بلینکن در افتتاحیه دیدار با وانگ گفت که هر دو کشور باید روابط را “مسئولانه” مدیریت کنند و افزود: “امیدوارم در اجلاس کالیفرنیا در مورد موضوعاتی که روسای جمهور ما بر سر آنها توافق کردند پیشرفت کنیم.”

بلینکن گفت که هر دو کشور باید تا حد امکان در مورد زمینه‌هایی که ما با هم اختلاف داریم روشن باشند – حداقل برای جلوگیری از سوء تفاهم، برای جلوگیری از محاسبات اشتباه.

او گفت: «این واقعاً یک مسئولیت مشترک است که ما نه تنها برای مردم خود، بلکه برای مردم در سراسر جهان، با توجه به تأثیری که روابط ما دارد، داریم.

بایدن که اخیراً تلفنی با شی صحبت کرد، در ماه نوامبر با یک نبرد سخت در انتخابات مجدد در ماه نوامبر در برابر سلف خود، دونالد ترامپ، که چین را دشمن می‌دید و وعده خط مشی سختی را داده بود، روبرو شد.

دولت بایدن پیروزی های دیپلماتیک با چین را برجسته کرده است، از جمله آنچه که مقامات می گویند اولین سرکوب پکن در سال های اخیر علیه سازندگان مواد شیمیایی پیش ساز فنتانیل، مسکن در پس همه گیری مواد مخدر در چین است.

اما در حالی که بایدن آماده همکاری است، فشار بر چین را در برخی از مناطق فراتر از ترامپ افزایش داده است.

در آخرین اقدام، کنگره ایالات متحده با حمایت بایدن به سلب شرکت چینی ByteDance یا خطر ممنوعیت TikTok در ایالات متحده رای داد.

مقامات ایالات متحده نگرانی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی را در مورد این برنامه که در بین نوجوانان آمریکایی محبوب شده است، مطرح کرده اند.

ByteDance این اتهامات را رد کرده و اصرار دارد که قصد فروش ندارد.

مقامات آمریکایی گفتند بلینکن همچنین از چین خواست تا پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در تایوان – یک دموکراسی خودمختار که پکن ادعا می‌کند – از چین آرام بگیرد و از پکن خواست تا از اهرم فشار خود بر ایران برای تشویق به خویشتن‌داری در درگیری آشکار با ایران استفاده کند. اسرائيل.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید